کد خبر 16334
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴

نامه اميرالمومنين(ع) به شيعيان درباره خلفا» در برگيرنده يکي از نامه‌هاي باارزش و گران‌سنگ اميرالمومنين علي(ع) است که آن را در پاسخ به سوالي درباره سه خليفه پيشين نگاشت. <BR>

به گزارش مشرق کتاب «حکومت و سياست: نامه اميرالمومنين(ع) به شيعيان درباره خلفا (تشريح جريان سقيفه و اوضاع سياسي تا سال 39 هجري)» نوشته علي‌اکبر ذاکري از سوي موسسه بوستان کتاب براي بار دوم تجديد چاپ شد.
نويسنده در اين کتاب، يکى از نامه‏هاى با ارزش حضرت على(ع) را بررسي مى کند. اميرالمومنين(ع) در اين نامه به جريان سقيفه و شيوه انتخاب خليفه اول و دوم و سوم اشاره کرده‌اند و مواردي از نقد خود را بر اين انتخاب‌ها که در ضمن موجب ضايع شدن حق خود حضرت شده، بيان کرده و در همه موارد، خود را شايسته‌تر به خلافت از متوليان آن دانسته‌اند. پس از آن به جريانات و حوادث دوران خلافت ظاهري خويش مانند بيعت مردم، جنگ جمل، صفين و نهروان اشاره کرده‌اند و از مردم مي‌خواهند که در دريافت و حفظ حکومت تلاش کنند تا به دست نااهلان و طرفداران معاويه نيفتند، زيرا ولايت و خلافت شايسته فقيهان، عالمان و قاريان قرآن است نه انسان‌هاي بي‌بند‌وبار و کساني که دير مسلمان شده و با تاخير به اسلام پيوسته‌اند و جزو رها شدگانند.
بنابراين گزارش، کتاب داراي 2 بخش است. در بخش نخست به نامه حضرت، منابع آن، علت نگارش و اهميت آن پرداخته شده و در بخش دوم، متن نامه با ترجمه آن به چاپ رسيده است. اين نامه از آن جهت مهم است که حضرت علي(ع) خود به موضوع خلافت پرداخته و آن را از آغاز، در زمان عمربن خطاب و عثمان بيان کرده و ديدگاه خود را ارايه کرده است. در اين جا حضرت علي(ع) هم به رد استدلال صلاحيت و شايستگي خليفه اول و ديگر خلفا پرداخته و هم علت سزاواري و برتري خويش را براي خلافت برشمرده است. همچنين به حوادثي اشاره کرده که در منابع ديگر نيست و يا فقط نشانه‌هاي اندکي از آن ديده مي‌شود. همچنين در برابر اين استدلال خلفا که «ائمه از قريش هستند» به اين نکته اشاره مي‌کند که اين گونه قرابت و خويشاوندي اگر باعث خلافت شود، من شايسته‌ترم.
در اين نامه به اين سوال هم پاسخ داده شده که عده‌اي گفته‌اند: چرا علي(ع) به نص نبوي عليه ابوبکر استدلال نکرده است؟ زيرا حضرت به حديث غير استدلال کرده است و اشاره مي‌کند که اگر قريش به سبب نسبت با پيامبر(ص) بر ديگران برتري دارند، بني‌هاشم هم به همين سبب بر قريش برتري دارند و من هم به استناد سخن پيامبر(ص) در روز غدير خم بر ديگر بني‌هاشم برتري دارم که فرمود: «من کنت مولاه فعلي مولاه...»
اين کتاب را بوستان کتاب قم در 148 صفحه و قطع رقعي با قيمت 2200 تومان روانه بازار نشر کرده است.