کد خبر 1596223
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی جهان دیپلماسی مطلبی پیرامون حملات ایران و اسرائیل که برگرفته از گزارش آسوشییتدپرس است منتشر کرد و سیاست خارجی را پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات دانست و این پرسش را مطرح کرد که، آیا آنچه در 10 روز گذشته رخ داده است، آمادگی هر یک از طرف‌ها را برای ریسک دوباره تقویت می‌کند یا باعث شده که از لبه پرتگاه عقب نشینی کنند و به ریسک گریزی برگردند؟

حملات تلافی جویانه اسرائیل به ایران و سوریه خسارات محدودی به بار آورد. این اقدام محدود پس از آن صورت گرفت که جو بایدن از دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل خواست تا واکنش خود به حمله مستقیم بی سابقه ایران به اسرائیل در هفته گذشته را تعدیل و از تشدید خشونت در منطقه اجتناب کند.

واکنش عمومی ایران به حملات اسرائیل در روز جمعه نیز بی‌صدا بود و این امیدواری را ایجاد کرد که تنش‌های اسرائیل و ایران که مدت‌ها در سایه با حملات سایبری، ترورها و خرابکاری‌ها انجام می‌شد به همان حالت بازگردد و دو طرف از رویارویی مستقیم فاصله بگیرند.

این وضعیت برای بایدن همچنان حساس و شکننده است، زیرا او باید در میانه وزردن بادهای مخالف از خاورمیانه، روسیه، هند و اقیانوس آرام دوباره راه خود را به سمت کاخ سفید باز کند. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 به رای دهندگان قول داد که کاخ سفید در دوره او آرامش و جایگاه واقعی آمریکا را به این کشور بازمی گرداند. حالا رای دهندگان در حال راستی آزمایی عمل کردن او به این وعده هستند.

مسائل سیاست خارجی معمولاً موضوع اصلی رای دهندگان آمریکایی نیست. انتظار می رود که نوامبر امسال نیز مسائل اقتصادی و امنیت مرزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

اما نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره مسائل خارج از کشور می تواند در نتیجه انتخابات هم تاثیر گذار باشد.

به عنوان نمونه در سال 2006، نارضایتی رأی‌دهندگان از جنگ عراق عامل اصلی از دست دادن 30 کرسی مجلس نمایندگان و شش کرسی سنا توسط حزب جمهوری‌خواه شد.

کریستوفر بوریک، مدیر مؤسسه افکار عمومی کالج مولنبرگ، در این رابطه می گوید: ما می‌بینیم که ارزیابی رأی‌دهندگان از مدیریت جو بایدن در امور خارجی کاملاً منفی است. این ترکیب برای بایدن عالی نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.