کد خبر 1575068
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

اکنون که ماه ها از جنگ غزه می گذرد، با توجه به فعالیت ها و اظهارات مقامات پکن، خلاصه حرف چینی ها و خواسته شان را چه باید دانست.

سرویس جهان مشرق- از هفت اکتبر تا کنون، چین از روند جدیدی در نقش آفرینی بین المللی خود رونمایی کرده که نقل محافل مختلف مطالعاتی و دیپلماتیک شده. دولت پکن از همان روز نخست که حملات حماس را تروریستی ندانست تا انتقاد صریح و واضح از رژیم اشغالگر در قتل عام مردم، نشانه هایی بود که سر فصل جدیدی را در نقش آفرینی اش به نمایش می گذاشت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

چین مانند یک هوش مصنوعی؛ از اوکراین تا غزه!

چینی‌ها در جنگ غزه دقیقا چه می‌کنند؟

جنگی که عرب‌ها را به چین رساند!

چین که یک سال از مناقشه روسیه و اوکراین می گذشت تا از راه حل سیاسی سخن گفت اما در همان ساعات اولیه نه تنها از این گفتمان عبور کرد که از راه حل دو کشوری در جنگ اخیر گفته و بدان نیز پافشاری کرده است. فعالیت های گسترده و متنوع دیپلماتیک و رسانه ای چین در ماه های اخیر، دلالت بر همین تحول رویکردی داشت اما حرف چینی ها دقیقا چیست و در پس تمامی این ماجراها، چه غایتی را پیگیری می کنند؟

اگرچه نمی توان چنین موضوعی را در یک یا دو جمله خلاصه کرد اما دو رویکرد اصلی پکن در این مناقشه، تقویت جایگاه و موقعیت خود به عنوان قهرمان و الگوی موفقی از کشورهای در حال توسعه و ارائه خود به عنوان ابرقدرتی همه جانبه در رقابت با امریکا در یک جهان چندقطبی و نه دوقطبی بود. این دو رو می توان کلیدواژه فهم گفتمان و اقدام دولت پکن در ماه ها و روزهای اخیر دانست که به نظر می رسد، در اجرایی و نهادینه کردن آن موفقیت های قابل توجهی داشته.