کد خبر 1571138
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

تولید هراس در جامعه از سوی یک کمپین سیاسی هدایت شده و پیام‌های انتخاباتی دارد!

سرویس سیاست مشرق- برخی از اعتدالیون و حامیان حسن روحانی تاکید دارد که احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا افزایش یافته است.

این افراد با بیان اینکه احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا به این دلیل نیست که دو طرف خواهان جنگ هستند بلکه به این دلیل است که هر دو طرف اطمینان دارند که طرف دیگر خواهان جنگ نیست، تصریح می کنند، به پشتیبانی این اطمینان، هر کدام وسوسه می‌شوند که از خطوط قرمزی عبور کنند که اگر چنین اطمینانی نبود از آن خودداری می‌کردند!

این دسته اعتقاد دارند که طرفی که تحقیر شده و خود را قربانی می‌داند به کمک همان اطمینان، دست به تلافی در عبور از خط قرمز طرف مقابل می‌زند و به این ترتیب، بار دیگر در معرض تلافی متقابل قرار می‌گیرد. این مارپیچ صعودی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که طرفین ناگهان خود را در میانه یک جنگ ناخواسته و برگشت‌ناپذیر می‌بینند.

این چهره‌ها در ادامه با تاکید بر در آموزی استراتژیک از شرایط حاضر تاکید دارند، اولین در استراتژیک آن است که دلایل افتادن در دام جنگ ناخواسته، به عواملی بیش از شواهد و اسناد معتبری مربوط می‌شود که دولت‌ها درباره نیات دشمنان‌شان برای امتناع از جنگ در اختیار دارند.

حامیان حسن روحانی همچنین در بیان درس استراتژیک دوم نیز تصریح می کنند، هرگز نباید اطمینان از نیت دیگر کشورها برای خودداری از آغاز جنگ را مبنای تصمیم‌گیری قرار بدهیم؛ حتی اگر مدارک کافی در اثبات وجود چنین نیتی در دست داشته باشیم.

گفتنی است محور احتمال جنگ میان ایران و آمریکا در حالی از سوی جریان معاند و برخی نیروهای داخلی برجسته می شود.

روشن و مبرهن است که برخی می کوشند تا سیاست خارجی موجود و به تعبیر خود هژمون شدن دیدگاه‌های رادیکال (به بیان دیگر مقاومت) را دلیل تنش‌های منطقه‌ای تعریف کنند، تولید هراس در جامعه، یک کمپین سیاسی در انتخابات را نیز ساماندهی می‌کند.