کد خبر 1565970
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در اظهاراتی گفت که به دنبال تضمین ارتباطات ریلی و جاده‌ای با جمهوری آذربایجان مشابه روابط باکو با ایران است.

به گزارش مشرق، پاشینیان در اظهاراتی گفت که آماده تضمین روابط با جمهوری آذربایجان است.

وی با بیان اینکه گاه و بیگاه روایت هایی در مورد ایجاد کریدور در قلمرو ارمنستان ارائه می شود، افزود: هرگاه به تلاش های تجاوزگرایانه به خاک ارمنستان شکایت می کنیم، می‌گویند این یک بیانیه شناخته شده بین المللی‌است و بعد نمونه هایی از روابطی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، می‌آورند.

این مقام عالی رتبه دولت ایروان خاطرنشان کرد: موضوع ارتباط جمهوری آذربایجان و نخجوان وجود دارد و این ارتباط از مسیر خاک ایران انجام می‌گیرد. ما برای خروج از بازی‌های لفظی، مشابه همان شرایطی که ایران فراهم می کند، حاضر به برقراری ارتباط از طریق ریلی و جاده ای هستیم.

پاشینیان با اشاره به بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر اضافه کرد: باکو از سه سال پیش تاکنون در حال پیشبرد گفت و گوها در مورد کریدور زنگزور بوده است. کریدور زنگزور مفهومی در توصیف یک دالان حمل و نقل است که در صورت اجرا به جمهوری آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان را بدون پست‌های بازرسی ارمنستان می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد که در بیانیه ۹ نوامبر هیچ اشاره ای به این کریدور نشده و هیچ ماده ای مبنی بر اینکه امنیت جاده عبوری از خاک ارمنستان باید توسط روسیه تامین شود وجود ندارد.

نخست وزیر ارمنستان خطاب به اظهارات مقامات باکو مبنی بر ضرورت حمل و نقل بدون مانع گفت: ارمنستان مخالف چنین چیزی نیست، اما حمل و نقل بدون مانع به معنای نقض قوانین نیست.

پیشنهاد پاشینیان به مقامات جمهوری آذربایجان: توافقنامه کنترل تسلیحات را امضا کنید.

نخست وزیر ارمنستان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: هنگامی که پیشنهادهای باکو در مورد معاهده صلح را بررسی می کند، گاهی این تصور برایش ایجاد می شود که جمهوری آذربایجان در تلاش برای ایجاد سندی با هدف مشروعیت بخشیدن به جنگ های آینده است.

وی در ادامه چنین رویکردی را غیرمنطقی دانست و خاطرنشان کرد که ارمنستان پیشنهاد خروج نیروها را از مرزهای تعیین شده در اعلامیه آلما آتا داد، اما جمهوری آذربایجان نپذیرفته و پیشنهاد ارمنستان برای غیرنظامی کردن مناطق مرزی را رد کرد.

وی سپس افزود: پیشنهاد من این است که یک توافقنامه کنترل تسلیحات امضا کنیم تا ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد تسلیحات به توافقی واقعی برسند و بر اجرای آن نظارت داشته باشند.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه تاکید کرد: ما صادقانه خواهان حرکت به سمت صلح هستیم، همه این مسائل قابل حل است.

منبع: ایرنا