زلنسکی مدعی شد اوکراین و امریکا در مراحل پایانی اعلام رسمی ارسال موشک باسلتیک تاکتیکی ATACMS برای کی‌یف هستند.

سرویس جهان مشرق _ پانصد و هفتاد و پنجمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

تحولات روز پانصد و هفتاد و یکم جنگ اوکراین:

ضد حمله ۱۰۰ روزه اوکراین چه دستاوردی داشته است؟ / صدراعظم آلمان: تا روزی که جنگ ادامه داشته باشد از اوکراین حمایت می‌کنیم +نقشه و تصاویر

مشابه با روزهای گذشته، تغییر قابل توجهی در وضعیت میدانی جبهه های مختلف نبرد میان دو کشور مشاهده نشده است.


قوای اوکراینی همچنان در استان زاپوریژیا و حدفاصل دو شهرک وربوف و نووپروکوپیوکا در تلاش برای پیشروی بیشتر و عبور از خطوط دفاعی روسیه هستند اما دفاع سرسختانه و حجم آتش بالای توپخانه روسی مانع از عبور ارتش اوکراین از خط دوم دفاعی سورووکین و تصرف شهرکهای نامبرده شده است.

در سایر جبهه های نبرد نظیر جنوب غبری دونتسک، باخموت و لوهانسک نیز رخداد خاصی گزارش نشده و دوطرف مشغول آتشباری علیه یکدیگر هستند.

زلنسکی: در آستانه دریافت موشک بالستیک ATACMS هستیم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا سفر کرده است مدعی شد اوکراین و امریکا در مراحل پایانی اعلام رسمی ارسال موشک باسلتیک تاکتیکی ATACMS برای کی‌یف هستند.


از نخستین ماه های آغاز جنگ در اوکراین، بارها مقامات اوکراینی از طرف امریکایی درخواست ارسال موشک های بالستیک تاکتیکی مذکور را داشته اند اما هر بار واشنگتن به بهانه ای از اهدای این سلاح استراتژیک به اوکراین خودداری کرده است.

اما در هفته های اخیر برخی رسانه های امریکایی به نقل از منابع خود در پنتاگون مدعی شده بودند که این بار امریکا در آستانه اعلام رسمی ارسال این سلاح برای ارتش اوکراین است.

موشک بالستیک ATACMS با بردی حدود ۳۰۰ کیلومتر و انواع سرهای جنگی انفجاری یا خوشه ای تقریبا تمامی مناطق تحت کنترل روسیه در خاک اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه را پوشش می دهد و سلاحی بسیار مهلک علیه پایگاه های هوایی روسیه در خاک اوکراین از جمله مقرهای ساکی، دژانکوی و بلبک در شبه جزیره کریمه خواهد بود.

حمله موشکی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه

حملات نیروی هوایی اوکراین با استفاده از موشک های کروز استورم شدو به شبه جزیره کریمه از صبح امروز بار دیگر آغاز شده است.


در تصاویر منتشر شده از سوی منابع محلی، پرواز این موشک کروز اهدایی بریتانیا و فرانسه بر فراز شهر سیمفروپل به سمت پایگاه هوایی بلبک مشاهده شده است.


همچنین تصاویری نیز از چند انفجار در حوالی این پایگاه توسط مردم محلی ضبط شده است.

با شدت گرفتن جنگ در جبهه جنوبی اوکراین، ارتش این کشور حملات گسترده ای را با استفاده از موشک های استورم شدو/اسکالپ، پهپادهای انتحاری دوربرد بومی و موشک ضد کشتی نپتون به مقرهای نظامی شبه جزیره کریمه انجام داده است؛ در حملات هفته های گذشته، ناوگان دریایی روسیه و آتشبارهای پدافندی اس۴۰۰ هدف حملات سنگین ارتش اوکراین قرار گرفته بودند.

اوکراین مدعی حمله مخفیانه به فرودگاهی در مسکو شد

سرویس اطلاعاتی ارتش اوکراین در گزارشی مدعی شد گروهی ناشناس (وابسته به اوکراین) در تاریخ ۱۸ سپتامبر با نفوذ به فرودگاهی در حومه مسکو اقدام به بمب گذاری چند فروند هواگرد و انهدام آنها کرده اند.


در این گزارش که همراه با تصاویر ماهواره ای پیش از عملیات هستند ادعا شده یک فروند هواپیمای آنتونوف۱۴۸ و یک فروند ایلیوشین ۲۰ (هر دو متعلق به هنگ ۳۵۴ ویژه هوابرد روسیه) و همچنین یک فروند بالگرد میل۲۸ که به منظور حفاظت از آسمان مسکو در برابر حملات پهپادی مستقر بوده منهدم شده اند.


منابع اوکراینی هنوز تصاویری را که اثبات کننده موفقیت این عملیات و انهدام هواگردهای روسی باشد منتشر نکرده اند.

برچسب‌ها