کد خبر 1495814
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

متاسفانه این نشست اقتصادی با حرکات سیاسی و نمایش نمادهای الحاقگری همراه بود که دست آوردهای احتمالی اقتصادی را به حاشیه کشانید.

به گزارش مشرق، سید هادی تقوی طی یادداشتی نوشت: نشست استانداران مرزی شمالغرب کشور با استانداران اقلیم شمال عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و معاونت اقتصادی وزارت خارجه و مسئولین ارشد کشوری با هدف گسترش مبادلات تجاری استان های مرزی کشور و استان های اقلیم شمال عراق برگزار شد.

این نشست اقتصادی دارای حاشیه های قابل توجهی بود. مدیران اقلیم شمال عراق با نادیده گرفتن روابط سیاسی و مسئولیت های سیاسی خود در برابر کشور عراق و دولت میزبان، علایم قومگرایی و تحریک کننده قومی را در سینه های خود نصب کرده بودند. همچنین در این نشست اقتصادی -سیاسی درحضور وزیر کشور و مقامات رسمی کشورمان، سرود ملی جمهوری اسلامی نیز خوانده نشد.

متاسفانه این نشست اقتصادی با حرکات سیاسی و نمایش نمادهای الحاقگری همراه بود که دست آوردهای احتمالی اقتصادی را به حاشیه کشانید. هیات اقتصادی اقلیم شمال عراق با نصب علائم قومگرایی عملا نشست اقتصادی را به یک همایش سیاسی تبدیل کردند.

جهت استحصار مسوولان ایرانی حاضر در جلسه که برخی از آنان جزو صاحبان فکر ونظر هستند، بی توجهی به سرود ملّی و اجرا نکردن سرود ملی کشور به احترام هیات اقلیم شمال عراق که هزینه های امنیتی زیادی از این منطقه متوجه ایران شده است ، توجیه پذیر نمی باشد زیرا منطقه اقلیم شمال عراق جزو کشور فدرال عراق بوده و اجرای سرود ملی دو کشور امری مرسوم می باشد.

مزید اطلاع وزیر کشور و معاون اقتصادی وزارت خارجه، مبادی مبادلات مرزی منطقه اقلیم شمال عراق تحت نظارت حکومت مرکزی عراق بوده و هرگونه تحول اقتصاد مرزی با هماهنگی بغداد صورت می گیرد از طرف دیگر عدم اجرای سرود ملی کشور در مقابل هیات خارجی به احترام ملاحظات سیاسی سرود قومی اقلیم شمال عراق توجیه پذیر نمی باشد زیرا عدم اجرای آن بمعنای اعتراف به هویت قومی طرف مقابل می باشد در حالی که اجرای سرود ملی دوکشور با حضور هیاتی به نمایندگی از کشوری دیگر جزو تشریفات دیپلماتیک و رسمی بین کشورها می باشد.

وزیر کشور و کمیته تشریفات که قطعا با حساسیت های قومی منطقه آشنایی دارند نمایش های سیاسی طرف مقابل را چگونه نادیده گرفتند که هیات ایرانی در مقابل کسی نشسته است که با نصب پرچم منطقه ای که بخشی از سرزمین ایران را نیز شامل می شود .در پرچم نمادین اقلیم شمال عراق بخش هایی از سرزمین کشورمان نیز به عنوان اقلیم شمال عراق معرفی شده بود بی آنکه واکنش جدی مسئولین شرکت کننده ایرانی را در پی داشته باشد.بی توجهی به پروتکل های سیاسی لازم الاجرا آن هم در حالی که مقامات بلندپایه کشور حضور دارند نشانه ای از ضعف مدیریت و دانش سیاسی محسوب می شود. این بی مسئولیتی و بی توجهی به پروتکل های سیاسی در دیدار هیت کشوری با مقامات درجه دوم اقلیم شمال عراق بازتاب بسیار گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای و شبکه های اجتماعی در پی داشت.

شاید گفته شود این رفتارهای سیاسی و ضد امنیتی جهت تلطیف فضای قومی اعمال می شود اما بنظر میرسد اینگونه خبط ها ناشی از بی اطلاعی مسوولان اجرایی و نمایندگان وزارت خارجه از مسائل قومی می باشد.

لازم به ذکر است در هفته های گذشته حزب دمکرات کردستان عراق با مدیریت اقای مسعود بارزانی به بهانه افتتاح موزه بارزان مسئولین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را دعوت کرده بود. همزمان با حضور مسئولین ایرانی از نمایندگان احزاب مسلح مستقر در شمال عراق هم دعوت شده بود اما با هوشیاری اعضای کنسولگری ایران و ترک جلسه، مقامات شمال عراق مجبور به عذرخواهی رسمی از ایران شده و با اعزام نمایندگان حزب دمکرات شمال عراق به کنسولگری رسماً از طرف ایرانی عذرخواهی کردند.

اما مسوولان اجرایی کشورمان با مجموعه عوامل اداری و استانی در برابر موضوع روشن و مبتنی بر پروتکل های رسمی کشور با بی اعتنایی برخورد کرد و حتی در برابر نماد تجزیه طلبی و الحاق گری هیئت اعزامی نیز به چشم پوشی بسنده کرد.در پرتو چنین نمایندگانی در قامت مسئولین اجرایی کشور در استان های حساس شمال غرب کشور آیا امیدی به مدیریت هوشمندانه مسائل جاری کشور در این مناطق وجود دارد؟ ضروری است مسئولین کشوری در برابر افتضاح روی داده ضمن برخورد جدی با مسببین این بی احترامی ملی نسبت به آموزش اصول بدیهی و پروتکل های مربوطه در روابط با همسایه ها اقدام فوری به عمل آورند.