کد خبر 1491027
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴

به گزارش مشرق، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود درباره مذاکرات با طالبان درباره حقابه هیرمند و گفتگوهای انجام شده، نوشت:

در ماه های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند،به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیاتهای فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

سیستان از خشکسالی رنج می برد.ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

گفتنی است، طالبان طی اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران درباره حقآبه هیرمند تاکید کرد: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقت نامه آب هلمند(هیرمند) تمام تلاش خویش را به خرج می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

موافقتنامه آب که میان افغانستان و ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به امضاء رسیده تا هنوز پابرجاست و امارت اسلامی متعهد است که به تعهدات انجام شده عمل نماید.

این بیانیه با بیان اینکه "در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می برند و آب کافی وجود ندارد"، افزوده است: در چنین وضعیت خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد. این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.