جمعیت زیاد و ترافیک بلای جان اتوبوس‌های پیر پایتخت شده است و روزانه بسیاری از شهروندان در ایستگاههای اتوبوس باید منتظر باشند.

به گزارش مشرق، خودروهای ۲ کابین قرمز رنگ که سال‌های سال است در مسیرهای مختلف از جمله خاوران به آزادی حرکت می‌کنند، دیگر نای حرکت در این مسیر را ندارد و برخی از این اتوبوس‌ها روزانه به دلیل نقص فنی قید حرکت را می‌زنند.

اینجا یکی از ایستگاه های پر مسافر شهر تهران است که شاهد انبوهی از مردم هستیم، اتوبوس با تاخیر به ایستگاه می رسد؛ یکی از این مسافران می گوید: ما مردم جنوب شهر از تمامی امکانات اولیه محروم هستیم، خط اتوبوس که به شدت شلوغ است و ایستگاه مترو هم که در این اطراف وجود ندارد و واقعا برای رفتن به محل کار تنها وسیله، همین اتوبوس‌ها است.

وی افزود: سئوالم از مدیران شهری این است که صبح ها سری به سه راه آذری بزنند و بینند که مردم چگونه سوار اتوبوس می شوند، آیا نباید در این منطقه اتوبوس بیشتری تزریق شود و آیا نباید مترو به این منطقه پر مسافر بیاید.

یکی دیگر از مسافران اتوبوس نیز می گوید: از قدیم خط اتوبوس خاوران به آزادی دارای مشکلات زیادی بوده است در حالیکه در سایر خطوط به ویژه تهرانپارس به آزادی و راه آهن به تجریش، اتوبوس ها با سرعت مناسب و به هنگام به ایستگاه ها می رسند اما در این خط به ویژه در ساعات صبح دست کم ۲۰ دقیقه انتظار برای اتوبوس لازم است و اتوبوسی هم که می آید، مملو از جمعیت است.

وی تاکید کرد: مدیران شهری باید به این بی عدالتی پایان دهند و در منطقه ای که خط مترو ندارد، لااقل اتوبوس را تقویت کنند که اینکار انجام نمی شود و باید به این مهم توجه کنند.

این شهروند تهرانی می افزاید: شلوغی در ایستگاه های اتوبوس موجب نارضایتی شهروندان و زشت شدن چهره شهر می شود و ضروری است مدیران شهرداری یک بازنگری در اعزام اتوبوس در ایستگاه های پر مسافر انجام دهند.

وی تاکید کرد: افزایش کرایه تاکسی و همچنین ترافیک سنگین این روزهای تهران منجر شده است که بسیاری از شهروندان با اتوبوس به محل کار بروند.

چهره شهر زیبا می شود

شهردار تهران در پاسخ به سئوال در این باره، گفت: امسال با استفاده از کنترل تصویری در ایستگاه های شلوغ تلاش داریم ازدحام را مدیریت کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: ناوگان اتوبوس با کمبود جدی مواجه است اما از لحاظ ارایه خدمات و کنترل تصویری اقداماتی انجام خواهیم داد تا چهره شهر که شلوغی برخی ایستگاه ها است، تغییر کند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی نیز، گفت: ۲ قرارداد منعقد کردیم که یکهزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز یکهزار اتوبوس دیگر وارد شود و با تعداد اتوبوس‌های در حال بازسازی به ۲ هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید.

زاکانی تاکید کرد: اکنون یکهزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال است و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند و قرار است این ظرفیت ۲.۵ برابر افزوده شود.

ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی تا سال آینده

شهردار تهران ادامه داد: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم.

وی ادامه داد: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری را نیز در نظر داریم که امسال و سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد کنیم و به شهر خدمات رسانی داشته باشیم تا از این وضعیت آلودگی هوا خارج شویم.

خطوط اتوبوس های تندرو در ۹ خط در مناطق مختلف شهر وجود دارد که خطوط آزادی_ خاوران، تهرانپارس_ آزادی و همچنین خاوران_ آزادی خطوط پر مسافر اتوبوس های تندرو پایتخت است.

به نظر می رسد با توجه به افزایش کرایه تاکسی ها میزان سفر شهروندان با اتوبوس افزایش پیدا کرده که مدیریت شهری ضروری است در تقویت این ناوگان اقدامی ضربتی انجام دهد.

منبع: ایرنا