کد خبر 1485565
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

به گزارش مشرق، الهام عابدینی، فعال رسانه ای با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود به موضوع مترو و جداسازی‌ واگن‌ها در این روزها واکنش نشان داد و نوشت:

واگن ویژه بانوان در ژاپن

سال ۲۰۰۴ نظرسنجی‌ای میان زنان ژاپنی انجام شد و ۶۶٪ اعلام کردند در متروهای شلوغ ژاپن تجربه آزار و اذیت جنسی داشته‌اند. ۳۰٪ از زمان هم گفتند فکر می‌کنند راه حل ایجاد واگن‌های اختصاصی برای زنان باشد.

البته پیش از آن در سال ۲۰۰۰ یکی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی فقط برای آخر شب‌ها، واگنی ویژه زنان اختصاص داده بود چون چندین مورد شکایت آزار و اذیت از سوی مردان مست ثبت شده بود.

بعد از آن هم دو شرکت دیگر برای برخی مسیرها چنین خدماتی در نظر گرفتند اما نظرسنجی سال ۲۰۰۴ نقطه عطف بود

آمار شکایت‌های سالانه هم بیش از ۲ هزار مورد رسیده بود

از سال ۲۰۰۵ شرکت‌های بیشتری واگن ویژه زنان حداقل در ساعت‌های اوج رفت‌وآمد ایجاد کردند و البته قوانین سختگیرانه‌تری هم برای افرادی که در مترو مرتکب آزار و اذیت شوند تصویب شد.

حالا تقریبا در ۸۷ خط مترو چنین واگنی تعبیه شده

البته نتیجه هم مثبت بوده و آمار شکایت‌ها کاهش پیدا کرد. همین باعث شد شرکت‌های بیشتری در ژاپن به ایجاد چنین واگنی تشویق بشن

در بریتانیا فکر می‌کنم واگن اختصاصی زنان ندارند اما یادمه در دوران حضور کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر در پارلمان درباره ایجاد چنین واگنی بحث‌های جدی بود

دیدم در سایت «فارس من» کارزاری راه انداخته شده درباره همین واگن ویژه بانوان در متروهای تهران و شکایت کردند آقایان آگاهانه و عامدانه وارد آن می‌شوند.

عجیب و ناراحت‌کننده‌ست...

حداقل تجربه کشورهای دیگه رو بخونیم و مسئولانه رفتار کنیم

این نکته رو اضافه کنم که منع قانونی برای ورود آقایان به واگن خانم‌ها وجود نداره. سال ۲۰۱۸ نمایندگان متروی توکیو بیانیه‌ای دادند که چنین ممنوعیتی نیست اما امیدوارند همه همکاری کنند تا محیط مترو برای شهروندان همراه با آسایش باشد. جناب نورانی توضیح دادند:

این رشتو درباره پدیده چیکان و آزار و اذیت زنان در اماکن عمومی ژاپن هم شاید جالب باشه