کد خبر 1481682
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

به گزارش مشرق، محمدرضا اخضریان‌کاشی، استاد دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: در روزهای گذشته نشست چند تن از دانشمندان کشور با رئیس‌جمهوری خبرساز شد.

متأسفانه این خبرسازی نه ناشی از اعلام یک دستاورد بزرگ علمی که حاصل یک فاجعه علمی بود که به «پایتون گیت» مشهور شد. شاخصه مهم دانشمندان حاضر در این نشست، تعداد مقالات آنان است که در مجلات معتبر منتشر و نمایه شده‌اند و با عناوینی، چون دانشمندان یک درصد جهان شناخته می‌شوند.

صرف‌نظر از خطای شخصیت محترم این ماجرا که ممکن است توضیحات و توجیهات قانع‌کننده‌ای هم داشته باشد، اصل ایراد به اشتباه فاحش مطرح شده یا به سکوت سایر چهره‌های موسوم به دانشمند در این جلسه برنمی‌گردد بلکه بدترین بخش آن همین شاخص دانشمند تلقی شدن است که به نگارش مقاله مرتبط است. مثلاً نگارش ۴۵مقاله علمی در سال۲۰۲۲ توسط یکی از همین چهره‌ها وی را در زمره دانشمندان برتر جهان قرار داده است.

این در حالی است که هر کسی اندک آشنایی با نگارش مقاله علمی داشته باشد، می‌داند نوشتن هر هشت روز یک مقاله، قطعاً کاری علمی نیست و تنها حاصل بهره‌گیری از زحمات دانشجویان یا همکاران و الزام آنان به ذکر نام وی در بین نویسندگان و نیز ارجاع به مقالات قبلی وی در منابع تحقیق است. کاری که اگر بنا بود نظام اخلاق حرفه‌ای واقعی اجرا شود، برخی از این دانشمندان! را باید در دادگاه‌های علمی و کمیته‌های اخلاق دانشگاهی ملاقات می‌کردیم.

متأسفانه نظام فلج و ناکارآمد آموزش عالی در کشور سال‌هاست به بهانه ایجاد یا حفظ دستاورد ساختگی علمی برای جمهوری اسلامی و نمایش رتبه علمی برای کشور در میان سایر کشورها تن به چنین شوخی‌های تلخی داده که هرازگاهی آبروی علمی کشور را زیر سؤال ببرد. دانشمندان و اندیشمندان واقعی کشور را که به دنبال یافتن پاسخ به سؤالات جاری جامعه بوده و از مقاله‌سازی و کتاب‌سازی پرهیز دارند، دلسرد و از مراتب شغلی مناسب دورتر می‌سازد.

امیدوارم این رویداد تلخ که در حضور رئیس‌جمهوری رخ داد، تلنگر مناسبی به نظام علمی کشور باشد تا بدون در نظر گرفتن نمایش‌های بی‌حاصل، علم‌سنجی واقعی را در دستور کار خود قرار دهد.