کد خبر 1480623
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

ترکیه اولین ماهواره تصویربرداری ساخت خود را از پایگاهی در آمریکا به فضا پرتاب کرد.

به گزارش مشرق، ترکیه سرانجام پس از سه بار تعویق، امروز (شنبه) توانست اولین ماهواره خود به نام «ایمجه» را از پایگاه «وندنبرگ» در کالیفرنیای آمریکا به فضا پرتاب کند.

به نوشته وبسایت روزنامه ینی شفق، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی گفت که این ماهواره از حیث دقت تصویربرداری و سرعت اتصال و قدرت مانور بسیار پیشرفته است.

اردوغان افزود: «با تمام افتخار اولین ماهواره با دقت بسیار بالای کشورمان را به عنوان مژده‌ای برای قرن ترکیه به فضا پرتاب کردیم. ما در حال چیدن یک به یک ثمره تلاش‌هایمان برای ارتقای کشورمان به بالاترین سطح در باشگاه فناوری جهانی هستیم».

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، ماهواره ایمجه می‌تواند به مثابه «چشمان ترکیه» در حوزه‌های مختلف از جمله امدادرسانی، مدیریت بحران، کشاورزی، جنگلداری، محیط‌ زیست و توسعه عمرانی باشد.

پیش از این دو مرتبه پرتاب این ماهواره به فضا به دلایل شرایط جوی به تعویق افتاده بود. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و حسن مندال، رئیس موسسه پژوهش های فناوری فضا (توبیتاک) این کشور نیز امروز در مراسم پرتاب ماهواره در اتاق نظارتی این مؤسسه حضور داشتند.

همچنین این ماهواره توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و می‌تواند تصاویری از زمین با دقت بسیار بالا در مدار ۶۸۰ کیلومتری بگیرد.

به گفته منابع ترکیه‌ای این ماهواره قادر است تصویری به طول هزار کیلومتر و عرض ۱۶.۷۳ کیلومتر ثبت کرده و آن را با سرعت ۳۲۰ مگابایت بر ثانیه به ایستگاه زمینی ارسال کند.

منبع: فارس