کد خبر 1479825
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

یکی از مواردی که درپرونده هویدا به چشم می‌خورد،مسائل مربوط به سوء‌استفاده‌های مالی او و اطرافیانش است که توسط یکی از منابع ساواک که سطح دسترسی‌اش به اخبار و تحولات حلقه یک هویدا خوب است گزارش می‌شود.

یه گزارش مشرق، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نوشت: چند سند از پرونده امیرعباس هویدا به شرح زیر است:

سند اول: گل‌فروشی مدرن همسر هویدا از بودجه نخست‌وزیری

خانم لیلا امامی، همسر سابق نخست‌وزیر برای پرورش گل گلخانه‌ای در کرج تأسیس نموده که به طور کلی تأسیسات ساختمان و وسائل مربوط به آن بدون گمرک و به عنوان نخست‌وزیری وارد شده و از نظر فنی و غیره نیز کلیه پرسنل فنی نخست‌وزیری به خصوص آقای مصطفی بهرامی تکنیسین برق در هفته دو الی سه روز در گلخانه خانم مزبور انجام وظیفه می‌نماید. قسمت عمده فعالیت‌های گلخانه با نیروی انسانی و بودجه نخست‌وزیری اداره و هدایت می‌شود.

در حالی که خانم امامی هر سبد گل را از ۴۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان به نخست‌وزیری می‌فروشد و در ایام نوروز و کریسمس متجاوز از ۳۵۰۰۰۰ تومان پول گل به ایشان پرداخت می‌شود و جای تأسف است که موقعی که صورتحساب از سامان‌گل به کارپردازی نخست‌وزیری می‌رسد، هیچ‌کس جرأت ندارد که بر روی فاکتور بررسی نماید و در مدت یک ساعت، چک سامان‌گل آماده می‌شود (ضمنا یک اتومبیل بنز ۲۸۰ با دو نفر راننده نخست‌وزیری در اختیار ایشان قرار دارد.)
نظریه سه‌شنبه: شنبه قابل اعتماد است و گزارشش قابل بررسی است.

سند دوم: هزینه‌های آقای نخست‌وزیر

در چندماهه گذشته هزینه مهمانی‌های خصوصی و اداری نخست‌وزیر به قدری افزایش یافته که واقعا سرسام‌آور است و در دو ماهه گذشته در هر هفته کمتر شبی بوده که چند نفر مهمان خصوصی نداشته باشد و یکی از اقلام بسیار کلان مخارج و هزینه‌ کادو و هدایای کریسمس است که برای دیپلمات‌های مقیم تهران و خبرنگاران خارجی و دوستان خصوصی فرستاده می‌شود و برای مثال در چند هفته اخیر فقط ۷۰۰ کیلو خاویار از قرار کیلوئی ۵۰۰ تومان کادو داده شده است.
نظریه سه‌شنبه: گزارش قابل بررسی است.
نظریه چهارشنبه: مراتب فوق مسبوق به سابقه میباشد.

سند سوم: چک صدمیلیونی آخرین روز کاری هویدا

به طوری‌که در نخست‌وزیری شنیده می‌شود، آقای هویدا چند ساعت قبل از تغییر سمت و استعفاء از سمت خود، چکی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با امضاء خود در وجه دفتر مخصوص علیاحضرت شهبانو صادر کرده است و چک از قرار معلوم توسط آقای کاشفی وصول و معلوم نیست آیا واقعا مبلغ مذکور به حساب مزبور واریز شده یا خیر؟

نظریه شنبه: احمد کاشفی، رازدار و محرم آقای هویدا و مدت ۱۵ سال مسئول مالی نخست‌وزیر بوده و امکانا در این فعل و انفعالات مالی وارد است و هم‌اکنون در وزارت دربار کارهای مالی آقای هویدا به وسیله وی انجام می‌پذیرد. علیهذا بعید نیست که مبلغ مذکور را برای مصارف و مخارج خود برداشت نموده باشند.
نظریه سه‌شنبه: شنبه شخص صادق و بااطلاعی است و خبر فوق را در محیط کار خود شنیده است.

سند چهارم: پرونده‌های بازنگشته

برابر اظهارات خصوصی آقای محمد بیگلری، رئیس اداره حفاظت نخست‌وزیری و همچنین عبدالمجید قنواتی، مسئول امور بایگانی محرمانه، تعدادی از پرونده‌های بکلی سری و محرمانه که نخست‌وزیر سابق آقای هویدا در گاوصندوق اطاق خود نگهداری می‌کرده به بایگانی محرمانه عودت نداده و به احتمال قوی به منزل خود و یا جای امن‌تری منتقل نموده‌اند.

نظریه شنبه: اظهارات نامبردگان به احتمال قوی صخت دارد و این پرونده‌هائی بوده که بطریق مختلف در آن سوءاستفاده شده و یا دستوراتی برخلاف قوانین و مقررات صادر شده.
نظریه سه‌شنبه: شنبه شخص مطلع و صالحی است.

گزارش ساواک از گل‌فروشی همسر هویدا با هزینه نخست‌وزیری

گزارش ساواک از هزینه‌های هویدا

گزارش ساواک از چک صدمیلیونی روز آخر کاری هویدا

گزارش ساواک از برنگشتن تعدادی پرونده‌های سری توسط هویدا

منبع: فارس