کد خبر 1476481
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

میرچا جوآنا معاون دبیرکل ناتو پنجشنبه شب گفت که متحدان ناتو در سال گذشته ۶۵ میلیارد یورو (۷۰.۸ میلیارد دلار) انواع کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کردند.

به گزارش مشرق، جوآنا در جریان سخنرانی امنیتی سالانه وینسنت بریسکو گفت: در طول سال گذشته، متحدان ناتو به ارزش نزدیک به ۱۵۰ میلیارد یورو کمک به کشورها، از جمله ۶۵ میلیارد یورو کمک‌های مالی بشردوستانه و نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند.

معاون دبیرکل ناتو در سخنرانی خود در کالج امپریال لندن افزود که ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی انتظار دارد که درگیری اوکراین امنیت جهانی را برای دهه‌های آینده شکل دهد.

وی پس از پرده برداری از یک مرکز فناوری ناتو در پردیس شهر سفید کالج امپریال که در فناوری‌های دفاعی و تجاری با کاربرد دوگانه تخصص دارد، این صحبت‌ها را بیان کرد.

روسیه به کشورهایی که به اوکراین تسلیحات می‌دهند هشدار داده است که محموله‌های نظامی را به عنوان اهداف قانونی در نظر خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این گفته است که تسلیح و آموزش اوکراینی‌ها توسط متحدان ناتو به منزله دخالت مستقیم در درگیری است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.