تأکید بر همراهی مردم با تولیدات داخلی یک ضرورت عقلانی است اما نه به این معنی که مجوزی برای ناجوانمردی صاحبان صنایع در قیمت‌گذاری باشد و یا اهمال در حفظ جان مردم را روا بداند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از جان مردم نگذرید آقای میرسلیم!

مصطفی میرسلیم، یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی اخیراً در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری شفقنا پیرامون کیفیت خودروهای تولید داخل گفته است: برای افزایش کیفیت به خودروسازان تاکید شد که آنها را به استاندارد برسانند که بخشی موفق بودند اما بخشی دیگر هنوز در حال تلاش هستند. برای بهبود کیفیت باید تحقیق و توسعه صورت بگیرد و بدون تحقیق و توسعه نمی توانیم به هدف برسیم.

او با تاکید بر اینکه مطالبات مردم -در بحث پایین بودن کیفیت برخی خودروهای تولید داخل- بحق است و کیفیت تولیدات باید افزایش یابد، گفته است: کشورهایی مثل کره و ژاپن، 40 یا 50 سال پیش شرایط سختی داشتند مردم انها با دولت بسیار همراهی کردند تا صنایع داخلی زمین نخورد و حتی با کیفیت پایین صنایع داخلی کنار آمدند تا مانع از واردات شوند که الان شاهد پیشرفت این کشورها هستیم؛ ما هم باید همینگونه عمل کنیم چراکه راه نجات است و نباید در آن شکی کرد.[1]

*اظهارات آقای میرسلیم کلمه حقی است که گویا اراده باطلی از آن می شود!

به این معنی که حتما باید همراهی کرد و عقلانیت حکم می کند که مردم هر کشوری کیفیت پایین برخی محصولات تولید خودشان و حتی قیمت بالاتر، آنها را تحمل کنند تا اقتصاد ملی پویا شود و سطح تولیدات کشور بهبود یابد.

لکن این عقلانیت بدیهی با یک پیوست بسیار مهم مواجه است و آن اینکه تحمل مردم در قبال کیفیت پایین و یا حتی قیمت بالا اما هرگز و هرگز نباید شامل مقولاتی باشد که به جان مردم و امنیت آنها مربوط است. ضمن اینکه این تحمل مردم مجوزی برای ناجوانمردی خودروسازها هم نیست.

مردم عزیز و نجیب ایران حاضرند بخاطر اقتصاد ملی از خودرویی استفاده کنند که امکانات کمتری داشته باشد و یا مثلا در طراحی یا قیمت در سطح آنچنان مطلوبی نباشد اما این صبر و همراهی مردم به این معنی نیست که برخی خودروسازها به فکر استفاده سوء بیافتند و مثلا قیمت ها را بصورت ناجوانمردانه بالا ببرند، به ایمنی خودرو و سرنشینان توجهی نکنند و...

دقت شود که مسئله ناامن بودن برخی خودروها به جایی رسیده است که حتی پلیس راهور نیز انتقادات خود را به این مسئله اعلام کرده فلذا از امثال آقای میرسلیم انتظار است که مسئله جان مردم را مورد اهمال قرار ندهند و اگر بر معنای خوب و درستی مثل لزوم همراهی با اقتصاد ملی تأکید دارند اما بدانند که این همراهی به معنی در خطر انداختن امنیت مردم و یا اعطای مجوز ناجوانمردی به صاحبان صنایع نیست.

***

ذبح صندوق رأی و برداشتن سلاح علیه نظام و مردم

الویری: پای کار انتخابات نمی‌آییم

مرتضی الویری، از چهره های ستادی جریان چپ در بخشی از یک گفتگو که خبرآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون انتخابات اظهار کرده است: متأسفانه هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست جمهوری که پشت سر گذاشتیم شاهد تنزل حضور مردم در پای صندوق‌های رای بودیم و علت‌اش هم این بود که مردم احساس کردند که کاندیداهای مورد نظر خودشان را در لیست نامزدها مشاهده نمی‌کنند چراکه بسیاری از نیروهای کارآمد و پرتوان توسط نظارت استصوابی قلع و قمع شدند. اگر این روند ادامه پیدا کند این وضعیت نیز تشدید خواهد شد و میزان مشارکت پیوسته کمتر شده و شکاف بین مردم و دولت افزایش پیدا خواهد کرد.

او می افزاید: اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها اصلاح‌طلبان پای کار نخواهند آمد و حضور پیدا نخواهند کرد بلکه بسیاری از جریان‌های میانه‌رو و حتی اصولگرایان هم از تداوم وضعیت فعلی ناامید خواهند شد. راه‌حل این است که ما اشتباه را از همان‌جایی که آغاز شده تصحیح کنیم. این خطا از آنجا آغاز شد که بر مبنای یک برداشت غیرمردمی و غیردموکراتیک از قانون اساسی، شورای نگهبان به خودش اجازه داد در تایید صلاحیت‌ها دخالت کند و مردم را وادار کرد به کسانی رای بدهند که شورای نگهبان بر مبنای سلیقه خودش از میان نامزدها دستچین کرده بود.[2]

*اظهارات الویری در واقع تکرار دستورالعمل حجاریان مبنی بر تکرار تحریم انتخابات در سال 1402 است. دستورالعملی که حجاریان سال گذشته بر آن تأکید کرد و از این گفت که اگر شورای نگهبان با ما راه نیاید؛ اصلاح طلبان انتخابات بعدی (انتخابات مجلس دوازدهم در سال 1402) را هم تحریم خواهند کرد![3]

دقت شود که منظور اصلاح طلبان از "راه آمدن شورای نگهبان" اینست که شورای نگهبان نظارت استصوابی را ندیده بگیرد و اجازه بدهد که اراذل و اوباش سیاسی و کسانی که حاضر به تعهد در مقابل قانون و مردم نیستند و یا سوابق خوبی ندارند به سبد انتخاب مردم وارد شوند!

الویری همچنین در حالی از این گفته است که علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات های 98 و 1400 نبودن گزینه های مورد نظر مردم در فهرست نامزدها بوده که حاضر نشده از نقش مستقیم اصلاح طلبان در تحریم رسمی این 2 انتخابات سخنی بگوید. نقش مستقیمی که طبعا کسانی از مردم را به حضور نیافتن در انتخابات تشویق می کند و علت العلل کاهش مشارکت در انتخابات همین تحریم است نه بودن یا نبودن تعدادی داوطلب نامزدی در فهرست نامزدها.

باید دانست که در ادبیات سیاست و حکمرانی؛ گزینه "تحریم انتخابات" به معنای خیانت به کشور و برداشتن سلاح علیه مردم، قانون و نظام سیاسی است.

***

1_https://fa.shafaqna.com/?p=1538544

2_khabaronline.ir/xjRYQ

3_mshrgh.ir/1352504

برچسب‌ها