در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیر برگزار شده است نمایندگان دولت جو بایدن رئیس جمهور امریکا از مقامات اوکراینی خواسته اند هر چه سریعتر یک عملیات تهاجمی بزرگ علیه مناطق تحت کنترل روسیه را اجرا کنند.

سرویس جهان مشرق _ سیصد و شصت و دومین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

تحولات روز سیصد و پنجاه و هشتم جنگ اوکراین:

ارتش روسیه برای یک حمله سراسری جدید به اوکراین آماده می‌شود/ سقوط جنگنده اوکراینی در تلاش برای رهگیری "گل شمعدانی"/ صدها دستگاه زره‌پوش امریکایی در آستانه انتقال به اوکراین +نقشه و تصاویر

نبرد سخت و فرسایشی میان قوای دو کشور در جبهه شرق و شمال شرقی اوکراین همچنان ادامه دارد؛ در حال حاضر در دو جبهه شرق خارکیف و جنوب غرب دونتسک دفاع سرسختانه ارتش اوکراین مانع از پیشروی ارتش روسیه شده است اما اوضاع در جبهه باخموت متفاوت است.

نیروهای ارتش روسیه در روز گذشته، روستای پاراسکوویوکا را پس از چند روز درگیری سنگین به تصرف خود درآوردند. با تسلط روس‌ها بر این روستا، مسیر اسلویانسک - باخموت به‌طور کامل قطع شد و در صورت ایجاد جاده‌های جدید توسط ارتش اوکراین، این مسیرها نیز زیر آتش توپخانه‌ روسیه قرار خواهد گرفت.

وضعیت مدافعین اوکراینی در شهر باخموت روز به روز سخت تر می شود؛ زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز بر خلاف صحبت های پیشین خود، به تازگی اعلام کرده است که ما تمام تلاش خود را برای حفظ این شهر انجام خواهیم داد اما به دنبال حفظ آن به هر قیمت و هزینه ای نخواهیم بود.

درخواست بایدن از اوکراین: لطفا حمله کنید!

منابع رسانه ای غربی در گزارشاتی مدعی هستند در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیر برگزار شده است نمایندگان دولت جو بایدن رئیس جمهور امریکا از مقامات اوکراینی خواسته اند هر چه سریعتر یک عملیات تهاجمی بزرگ علیه مناطق تحت کنترل روسیه را اجرا کنند.

ارتش اوکراین از زمان بازپس گیری شهر خرسون در اوایل ماه نوامبر ۲۰۲۲ تا کنون در فاز دفاعی مطلق بوده و به دلیل سرمای شدید فصل زمستان، تلاشی برای انجام تهاجم جدید و پس گرفتن حدود ۱۷ درصد از خاک اشغالی خود نکرده است.

جو بایدن به مقامات اوکراینی هشدار می دهد که اگر ارتش اوکراین عملیات تهاجمی موفقی را در کوتاه مدت انجام ندهد این امر ممکن است به دلسرد شدن کشورهای اروپایی و قطع حمایت های تسلیحاتی آنها از کی‌یف منجر شود.

تانک های شرقی را ترجیح می دهیم!

معاون فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین طی مصاحبه با اشپیگل در مورد تحویل تانک های آلمانی گفت: این دید در بین نیرو های رزمی ما وجود دارد که تانکی چون پی تی۹۱ ساخت لهستان، که اشتراکاتی با تانکی چون تی۷۲ دارد برای آنها بهتر است زیرا نیازی به آموزش فراگیر و لجستیک زیاد برای به‌کار گیری آن نیست.

تانک PT-91 لهستانی

البته لهستان تاکنون تعدادی پی تی ۹۱ را تحویل داده و برنامه آن تحویل تمامی این تانک ها به اوکراین است؛ پی تی ۹۱ نسخه مدرن‌تر تی۷۲ ساخت لهستان است که دارای زره و سیستم آتش بسیار بهتری نسبت به تی ۷۲ بی است.

تولید انبوه تانک های مدرن روسی

لشکرهای بزرگ زرهی همواره نوک پیکان حملات ارتش سرخ شوروی و میراثدار بزرگ آنها یعنی روسیه را بر عهده داشتند؛ ۱ سال نبرد سنگین در خاک اوکراین و وجود تهدیدات گسترده ضد زره و توپخانه هدایت شونده اهدایی غرب به ارتش اوکراین موجب وارد شدن خسارات گسترده به قوای زرهی ارتش روسیه شده است؛ از اواسط نبرد تا بدین سو رسانه های غربی همواره سعی داشتند اینگونه القا کنند که قدرت زرهی روسیه کاهش یافته و این کشور دیگر توان تولید تانک و نفربرهای مدرن و جبران خسارات خود را ندارد.

به تازگی منابع روسی تصاویری از کارخانه جات معظم "اورال واگن زاوود" که محل اصلی ساخت تجهیزات زرهی در این کشور است را منتشر کرده اند که خط تولید تانک های مدرن T-۱۴ آرماتا، T-۹۰M و خودروهای رزمی پیاده نظام BMPT ملقب به ترمیناتور را نشان می دهد.

به نظر میرسد ارتش روسیه به دنبال به کارگیری جدیدترین تجهیزات زرهی خود در نبردهای آینده اوکراین است تا سطح حفاظت و بقاپذیری لشکرهای زرهی در مقابله با تهدیدات ضد زره ارتش اوکراین افزایش یابد.

برچسب‌ها