کد خبر 1454554
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که عذرخواهی از الجزایر را لازم ندانسته و از آنها برای گذشته استعماری فرانسه عذرخواهی نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با هفته نامه فرانسوی Le Point گفت که مستقیماً به درخواست‌های الجزایر برای عذرخواهی وی از آنها پاسخ منفی داده است.

به گزارش «ام‌اس‌ان نیوز»، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: لازم نیست عذرخواهی کنم. من از الجزایر عذرخواهی نمی‌کنم.

ماکرون گفت: بدترین اتفاق ممکن این است که بگوییم عذرخواهی می‌کنیم و هر کدام راه خود را ادامه دهیم.

موضوع عذرخواهی فرانسه برای گذشته استعماری خود در الجزایر، بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ در مرکز روابط دوجانبه و تنش‌های مکرر بین دو کشور قرار دارد.

در سال ۲۰۲۰، الجزایر گزارشی را دریافت کرد که توسط مورخ فرانسوی به نام «بنجامین استورا» به سفارش مکرون تهیه شده بود و در آن او خواستار یک سری ابتکارات برای دستیابی به آشتی بین دو کشور شد.

این گزارش فاقد هرگونه توصیه‌ای برای عذرخواهی یا ابراز پشیمانی بود، چیزی که الجزایر دائماً خواستار آن است.

ماکرون پیش از این و در جریان سفر به الجزایر، اظهاراتی جنجالی در مورد گذشته فرانسه داشته است؛ وی اذعان کرده بود که فرانسه باید رسما به خاطر جنایات استعماری که در الجزایر مرتکب شده، عذرخواهی کند.

وی اذعان کرد که استعمار فرانسه خود «جنایت علیه بشریت» است؛ یک اصطلاح حقوقی بین‌المللی برای توصیف اعمال خشونت‌آمیز علیه جمعیتی خاص و قابل شناسایی به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و نظام‌مند.

در طول جنگ استقلال الجزایر (۱۹۵۴-۱۹۶۲)، جنایات متعددی از جمله اعمال شکنجه توسط سربازان فرانسوی انجام شد. برآورد می‌شود که ۳۰۰ هزار الجزایری در مقابل حدود ۲۵ هزار سرباز فرانسوی کشته شدند.

این موضوع به تازگی و در سال‌های اخیر وارد بحث عمومی در فرانسه شده است؛ طی دهه گذشته، بیانیه‌های متعددی به وحشیگری‌های فرانسوی‌ها در این جنگ پی برده‌اند.

این ژست‌ها کمک چندانی به خاموش کردن خشم پیرامون جنگ فرانسه و الجزایر و دیگر «جزئیات» شرم‌آور تاریخ فرانسه نکرده است.

به عنوان یک دولت و یک ملت، فرانسه تاکنون هرگونه مسئولیتی را در قبال جنایات علیه بشریت انکار کرده و به درستی افراد مجرم را مجازات نکرده است.

منبع: میزان