کد خبر 1445020
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز به تشدید تنش‌ها میان صربستان و کوزوو واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در پیامی توییتری به تنش های فزاینده میان صربستان و کوزوو واکنش نشان داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص نوشت: اتحادیه اروپا حمله به نیروهای «یولکس» (EULEX) در کوزوو و اعمال خشونت را تحمل نخواهد کرد. موانع ایجاد شده توسط گروه‌ های صرب کوزوو باید برداشته شود و آرامش به منطقه بازگردد.

ساعاتی پیش اعلام شد که صربستان از صلحبانان ناتو می خواهد تا به آن اجازه دهند ارتش و پلیس خود را در کوزوو مستقر کنند.

در میانه وخامت شرایط میان صربستان و کوزوو، رئیس جمهور صربستان در جریان یک کنفرانس خبری در بلگراد تاکید کرد که این درخواست را طی نامه ای به فرمانده نیروی ناتو ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور صربستان در ادامه این کنفرانس خبری گفت: ما از فرمانده ناتو درخواست خواهیم کرد تا از استقرار نیروهای ارتش و پلیس جمهوری صربستان در خاک کوزوو و متوهیا اطمینان حاصل کند.

این اولین باری است که بلگراد بر اساس مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ ۱۹۹۹-۱۹۹۸ خاتمه داد، درخواست استقرار نیروی نظامی در کوزوو خواهد کرد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ با حمایت غرب و پس از جنگ ۱۹۹۹-۱۹۹۸ که در آن ناتو برای حفاظت از کوزوو با اکثریت آلبانیایی ها مداخله کرد، استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما صربستان این استقلال را نمی‌ پذیرد و همچنان کوزوو را یکی از استان‌ های خود می‌ داند.