کد خبر 1435324
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

رسانه آمریکایی به برنامه روسیه در ساخت جنگنده نسل ششم «میگ-۴۱» با قابلیت پرواز در ارتفاعات بسیار بالا و شلیک موشک ضد ماهواره‌ اشاره کرد.

به گزارش مشرق، علیرغم تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه، این کشور برنامه هایی برای ساخت  جنگنده نسل ششم و رقابت با ایالات متحده و چین در این عرصه دارد.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» روز شنبه در مطلبی به قلم «برندت ایستووود» تحلیلگر امور نظامی نوشت، جنگ در جریان است و اولویت بیشتر روسیه بر ساخت تانک‌ها متمرکز است و ممکن است نیروی هوایی این کشور در تلاش برای ساخت موشک‌های دور ایستا باشد، اما نیروی هوایی روسیه دنبال جایگزین برای جنگنده «میگ-۳۱ فاکس هاوند» است. اگر شرایط برای شرکت «میکویان» محقق شود اولین پرواز میگ-۴۱ ممکن است سال ۲۰۲۵ انجام شود.

به نوشته این وبگاه، مشخصات میگ- ۴۱ بسیار بلندپروازانه است. سرعت این جنگنده چهار تا پنج ماخ اعلام شده و این ممکن است مواد روی بدنه برای خاصیت پنهان کاری را بسوزاند. این جنگنده هواپیما باید سلاح‌های ابرفراصوت مانند «کینژال» را پرتاب کند.

میگ -۴۱ سقف پراز بلندی خواهد داشت تا بتواند موشک‌های ضد ماهواره شلیک کند. این توسط یک موتور توربو جت امکان پذیر می‌شود. با این سرعت، این جنگنده ممکن است بتواند موشک‌های ابرفراصوت دشمن را سرنگون کند. اما پرواز با سرعت چهار ماخ به مقدار قابل توجهی سوخت نیاز دارد که هواپیما را سنگین‌تر و مانورپذیری را  کمتر می‌کند. سوخت‌گیری هوایی بر ویژگی‌های پنهان‌کاری  میگ-۴۱ تاثیر می‌گذارد.

نویسنده نوشت، آیا میگ-۴۱ روزی می‌تواند با خاصیت پنهانکاری، ماندگاری بالا و حمل تسلیحات رادارگریز پرواز کند؟ این بزرگترین سئوال برای این جنگنده است. شاید مهندسان و طراحان از بدنه هواپیمای میگ-۳۱ به عنوان نقطه شروع استفاده کنند. این می‌تواند جدول زمانی توسعه را تسریع کند. روسیه باید با تلاش‌های هوافضا با چین و ایالات متحده همگام باشد زیرا هر دو کشور برنامه‌هایی برای ساخت جنگنده‌های نسل ششم دارند.


                جنگنده میگ-۳۱

روسیه البته امیدوار است با نوسازی عمر جنگنده میگ-۳۱ عمر این هواپیما را بیشتر کند. علیرغم صحبت‌ها در مورد جانشین میگ-۳۱  با میگ-۴۱ ، نمی‌توان گفت که این هواپیما به این زودی‌ها بازنشسته شود. روسیه تصمیم گرفته تا یک سری از انواع به‌روز شده میگ-۳۱ را تولید کند و به این جنگنده اجازه می‌دهد تا سال‌ها در خدمت بماند.

میگ-۳۱ دو کابینه که در ناتو به نام «فاکس‌هاوند» شناخته می‌شود، توانست به سرعت به هواپیمای رهگیر اصلی اتحاد جماهیر شوروی سابق مبدل شود. دو موتور این جنگنده به آن اجازه می‌دهد تا این جت به حداکثر سرعت سه ماخ در ارتفاعات بالا برسد.

در راستای ماموریت دفاع هوایی دوربرد و در ارتفاع بالا، میگ-۳۱ مجهز به رادار آنتن آرایه فازی ثابت «زاسلون-۱۶» است که در برهه‌ای یکی از تواناترین رادارهای جهان بود. میگ- ۳۱ علاوه بر توپ ۲۳ میلی‌متری، می‌تواند انواع مختلف موشک‌های دوربرد و کوتاه برد را برای درگیری با اهداف هوایی حمل کند

منبع: فارس