منابع موثق اعلام کرده‌اند که آمریکا برای کمک به اوکراین به منظور مقابله با موشک‌های روسیه، سامانه‌های پدافند هوایی منسوخ خود موسوم به «هاوک» را به کی‌یف ارسال می‌کند. ‌

به گزارش مشرق، دو منبع موثق اعلام کردند که آمریکا در نظر دارد تا سامانه پدافند هاوک MIM-۲۳ محصول سال ۱۹۶۰ خود را به اوکراین ارسال کند تا ضمن کمک به این کشور برای مقابله با حملات هوایی روسیه، از سالم بودن این سامانه که سال‌هاست در زرادخانه تسلیحاتی آمریکا خاک خورده، اطمینان حاصل کند!

به گفته این منابع، تحویل این سامانه پدافندی تحت اختیارات قانونی ریاست جمهوری (PDA)، صورت گرفته و در هفته جاری به طور رسمی اعلام خواهد شد.

سامانه پدافندی هاوک، یک سلاح ضدهوایی کوتاه‌برد با قابلیت جابه‌جایی بوده و به توانمندی ضد موشکی نیز مجهز است. ارتش آمریکا در دهه ۱۹۹۰، این سامانه را با نوع پیشرفته‌تر آن به نام پاتریوت MIM-۱۰۴ و نیروی دریایی آمریکا به عنوان آخرین اپراتور این سامانه، در اواخر دهه ۲۰۰۰ آنها را با موشک‌های استینگر FIM-۹۲ جایگزین کرد.

به نوشته رویترز، سامانه هاوک، «نمونه به‌روزرسانی‌شده سامانه‌های موشکی استینگر هستند» که آمریکا حتی پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اواخر فوریه، تعداد زیادی از آنها را به کی‌یف ارسال کرده بود.

به گفته این منابع، ارسال سامانه‌های دوربرد پاتریوت به اوکراین، همچنان خارج از دستور کار آمریکا است. دولت آمریکا پیش از این از تمایل خود برای تأمین سامانه‌های زمین به هوای NASAMS برای اوکراین خبر داده بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اوایل ماه جاری اعلام کرد که این ائتلاف در نظر دارد تا تسلیحاتی شامل موشک‌اندازهای اسپانیایی هاوک را به اوکراین تحویل دهد.

منبع: مهر