کد خبر 1410660
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: سالانه ۱۷ هزار نفر قربانی حوادث ترافیکی و تصادف می شوند.

به گزارش مشرق، حمید رضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست خبری با اشاره به تاسیس این دانشگاه در سال ۱۳۷۱،بیان داشت: در کشورهای منطقه آموزش توانبخشی مهارتی است اما ایران تنها کشوری است که به صورت آکادمیک خدمات توانبخشی ارائه می دهد.

وی با بیان ابنکه برای بخش توانبخشی متولی وجود ندارد و درکشور ۲۵ میلیون نفر نیازمند خدمات توانبخشی دارند و ۲۵ درصد مردم از وسائل توانبخشی استفاده می کنند.

خانکه یادآور شد:سالانه ۱۷ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود رااز دست می دهند؛ضمن اینکه ۱۵۰ هزار تخت با ضریب اشتغال ۸۶درصد وجود دارد که باید ۵ درصد به خدمات توانبخشی اختصاص یابد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه تنها یک بیمارستان رفیده به خدمات توانبخشی اختصاص دارد،اظهار داشت:اکنون به ازای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر یک تخت توانبخشی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ۷۵درصد سلامت در خارج از نظام سلامت وجود دارد،تصریح کرد:۴۰ هزار معلول حاصل تصادفات در کشور داریم؛ضمن اینکه ۱۰درصد جامعه سالمند هستند.

خانکه بر ضرورت ایجاد متولی و مسئولیت واحد برای خدمات توانبخشی تاکید کزد.

فریدون لایقی،معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه خدمات توانبخشی در کشور،بیان داشت:پیش بینی می شود ۲۵۰۰ تخت به خدمات توانبخشی اختصاص پیدا می کند و امیدواریم این کار انجام شود.

وی با اشاره به بروز سکته مغزی،یادآور شد:روزانه ۳۰۰ نفر،در  سال ۱۱۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند که از این تعداد۲۵ درصد فوت می کنند ،۲۵ درصد یهبودی و ۵۰ درصد تا آخر عمر به خدمات توانبخشی نیاز دارند.