کد خبر 1406886
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر اتصال کشورش به منطقه خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران تاکید کرد.

به گزارش مشرق، "جیحون بایرام‌اف" که برای شرکت در سیزدهمین نشست سفرای ترکیه به آنکارا سفر کرده، در گفت‌ وگو با رسانه‌های این کشور اعلام کرد: بعد از توافق با جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.

وی، استفاده از خاک ایران به جای خاک ارمنستان را یک راه جایگزین برای اتصال به نخجوان عنوان کرد و افزود: چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد پروژه اتصال به نخجوان از طریق ایران اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، در عین حال اتصال باکو به نخجوان از خاک ارمنستان را فرصتی برای این کشور دانست و افزود: این فرصتی برای ایروان است که از پروژه‌های توسعه منطقه‌ای دور نماند.

بایرام‌اف گفت: اگر ایروان در اینباره تصمیم درستی نگیرد بزرگترین آسیب را به خود خواهد زد.

روابط ایران و آذربایجان در طول تاریخ دارای فراز و فرودهایی بوده، اما آنچه روشن است اینکه دو کشور دارای منافع مشترک در میدان گازی شاه‌دنیز و دریای خزر هستند و هم‌اکنون نیز تأمین پایدار گاز منطقه نخجوان و سوآپ گاز ترکمنستان به مقصد آذربایجان در حال انجام است. ایران و آذربایجان همچنین عضو "اوپک‌پلاس" و "جی‌ئی‌سی‌اف" هستند.

مقام‌های ارشد دو کشور در دولت سیزدهم در چند دور مذاکره‌ و دیداری که داشتند همواره بر گسترش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرده‌اند و معتقدند ظرفیت دو کشور برای همکاری بیش از وضعیت کنونی است.

سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد جمهوری آذربایجان همسو با این موضوع، هفتم آذرماه امضا و ۱۲ دی‌ماه عملیاتی شد. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد.

منبع: ایرنا