جلسه پارلمان برای انتخاب نخست وزیر قرار است هفته آینده برگزار شود اما خبرها حاکیست نیروهای حامی جریان مقتدی قصد دارند آشوب خیابانی راه بیندازند و با حمله به پارلمان مانع از برگزاری این نشست شوند.

سرویس جهان مشرق؛ طرفداران جریان مقتدی پس از ناکامی در اجرای پروژه فایل صوتی جعلی (جزئیات بیشتر) و معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد نخست وزیری، گزینه لشکرکشی خیابانی را برای خارج نشدن عراق از بن بست سیاسی انتخاب کردند.

در ماه های گذشته رسانه ها و نیروهای حامی مقتدی چندین مرتبه تهدید کرده بودند تظاهرات خیابانی به راه می اندازند و در نهایت عصر روز چهارشنبه (ششم مردادماه) از میدان التحریر به سمت ورودی منطقه سبز پایتخت (مرکز استقرار نهادهای دولتی و سفارت خانه ها) هجوم آوردند.

حامیان جریان مقتدی که با کمترین مانع و مشکلی مواجه شدند به راحتی توانستند وارد منطقه سبز شوند و پارلمان را به اشغال درآورند و در مقابل مصطفی کاظمی (نخست وزیر موقت) که در بازارهای استان الانبار مشغول گشت زنی بود فقط در پیامی از آنان خواست آرامش خود را حفظ کنند! اما رئیس سازمان حشد الشعبی با تاکید بر این که تظاهرات حق قانونی است، هجوم به مجلس را تخلف غیرقابل قبول دانست و از عملکرد نیروهای امنیتی در حومه منطقه سبز انتقاد کرد.

طرفدار مقتدی دراز کشیده روی میز پارلمان عراق

گروهی دیگر از شخصیت های عراقی هم حوادث روز گذشته را برنامه ریزی شده و در راستای تلاش عده ای برای ادامه فعالیت دولت فعلی تحلیل و نتیجه گیری کردند این اقدامات با هدف جلوگیری از تشکیل دولت جدید و کودتای علیه روند سیاسی فعلی صورت گرفته است.

در حال حاضر اگرچه آرامش به خیابان های بغداد بازگشته اما خط و نشان های رسانه ای جریان مقتدی صدر تمام نشده و سخنگوی این جناح توهین ها علیه چارچوب هماهنگی شیعی را تکرار کرده و به صورت تلویحی از تبدیل تظاهرات به درگیری خیابانی خبر داده است.

دعوت دوباره به تظاهرات و آشوب خیابانی نشان می دهد جریان های حامی مقتدی به هر شیوه ممکن تلاش می کنند از تشکیل جلسه هفته آینده پارلمان برای انتخاب نخست وزیر جلوگیری کنند تا عراق همچنان در خلاء سیاسی باقی بماند.

به گفته منابع میدانی، جریان مقتدی تصور نمی کرد چارچوب هماهنگی شیعی و گروه های سیاسی برای معرفی نامزد نهایی نخست وزیری که شخصیتی معتدل و کم حاشیه است به اجماع و توافق برسند و به همین دلیل به شدت عصبانی شده اند.

پارلمان عراق

براساس اطلاعاتی که منابع میدانی در اختیار گذاشته اند نیروهای حامی جریان مقتدی برای ورود دوباره به منطقه سبز و حتی حمله به مقر رهبران چارچوب هماهنگی شیعی از جمله «نوری مالکی» و «محمد شیاع السودانی» برنامه دارند تا به هر نحوه مانع از برگزاری جلسه پارلمان و انتخاب نخست وزیر شوند.

منابع میدانی از پیشنهاد جریان مقتدی به گروه موسوم به تشرینی ها (عناصر و لیدرهای فعال در آشوب های اکتبر ۲۰۱۹) برای پیوستن به درگیری های خیابانی به بهانه مبارزه با فساد خبر داده اند تا اوضاع پایتخت را در آستانه انتخاب سرنوشت ساز پیچیده تر کنند.

همزمان با تحرکات طرفداران جریان مقتدی برای آشوب آفرینی در پایتخت خبرها حاکیست چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی و سایر گروه های عراقی عزم خود را برای برگزاری جلسه پارلمان جزم کرده اند و برخلاف اکتبر ۲۰۱۹ قصدی برای کوتاه آمدن ندارند و موضع سفت و محکمی را در برابر کودتای خیابانی اتخاذ کرده اند و این رویکرد به اطلاع جریان مقابل هم رسیده است.

حضور متفاوت نور المالکی در منطقه سبز بغداد

در ماه های گذشته و هفته های اخیر خبرها و گزارش های مختلفی از برنامه ریزی برخی جریان های سیاسی عراقی ناکام در تشکیل دولت به دست آمد که در تلاش هستند طرح اردوکشی و کودتای خیابانی را به بهانه مشکلات اقتصادی و سیاسی برای ناآرام این کشور (مناطق مرکزی و جنوبی) به راه بیندازند و چارچوب هماهنگی شیعی و سازمان حشدالشعبی را عامل وضعیت موجود معرفی کنند.

این جریان های شناخته شده با متوسل شدن به زور و درگیری و تکرار آشوب های ۲۰۱۹ (سقوط دولت عادل عبدالمهدی) درصدد هستند قدرت را قبضه و سایر گروه های سیاسی به ویژه چارچوب هماهنگی شیعی را حذف و در ادامه هم راه را برای جنگ شیعی - شیعی و انحلال و نابودی سازمان حشد الشعبی و نیروهای مقاومت باز کنند که آرزوی چند ساله آمریکایی ها، صهیونیست ها و ارتجاع عرب است.

برچسب‌ها