نشریه «دیپلمات» نوشت، سامانه‌های پدافند موشکی کره شمالی قادرند عملیات محتمل جنگنده‌های «اف-35» آمریکا را با مشکل مواجه کنند.

به گزارش مشرق، یک نشریه خارجی ویژه آسیای شرق و جنوب شرقی  به تازگی به «توان نظامی کره شمالی» در دفع حملات محتمل آمریکا به ویژه نیروی هوایی ایالات متحده اشاره کرد و نوشت، سامانه‌های پدافند موشکی کره شمالی قادرند عملیات جنگنده‌های نسل پنجم «اف-۳۵» آمریکا را با مشکلات بسیاری مواجه کنند.

نشریه «دیپلمات» در بخش‌هایی از این مطلب در زمینه قدرت پدافندی و موشکی کره شمالی آمده است، ورود به خدمت سامانه پدافند موشکی «پیونگا-۵» در سال ۲۰۱۷ وضعیت پدافندی این کشور را تغییر داد و سرمایه پیشرفته و  متحرک برای شکار اهداف هوایی در ارتفاع بالا را به طور گسترده در مقایسه با سامانه «اس-۳۰۰» روسی، البته با ابعاد کوچکتر ارائه داد.

برخی منابع تخمین می‌زنند که کره شمالی ۱۵۶ پرتاب کننده این پدافند برد بلند را دارد. اتکا به چنین سامانه‌هایی منعکس‌کننده رویکرد روسیه برای مقابله با ناتو و نیروهای هوایی آمریکاست، یعنی ایجاد شبکه‌های پدافند هوایی که در اطراف آن سامانه موشکی «اس-۴۰۰» قرار گرفته‌اند تا ناوگان نسبتا کوچک جنگنده‌های روسیه را جبران کند.

*بدل اس-۴۰۰ در خدمت کره شمالی

پدافند موشکی پیونگا-۵ در سال ۲۰۲۰ توسط یک جانشین دیگر با استفاده از پرتابگرهای بزرگتر پیشی گرفت و برخی آن‌را با سامانه اس-۴۰۰ روسی مقایسه شد. بنابر برخی گزارش‌ها، آزمایش این سامانه در اکتبر ۲۰۲۱ عملکرد رزمی قابل توجه موشک ضد هوایی نوع جدید با ویژگی‌های واکنش سریع و دقت هدایت سامانه کنترل موشک را نشان داد.  

دیپلمات در ادامه نوشت، تصور می‌شود که این تجهیزات می‌توانند به سرعت مستقر شوند و حسگرها و اقدامات متقابل جنگ الکترونیکی آن می‌توانند به طور جدی عملیات جنگنده‌های اف-۳۵ را در کره شمالی یا نزدیک حریم هوایی این کشور مشکل کنند.

این نشریه همچنین در زمینه توان موشکی بالستیک کره شمالی نوشت، کره شمالی از سال ۲۰۱۹ شروع به آزمایش طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک جدید با قابلیت‌هایی متفاوت با چند دهه قبل کرد. بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، این موشک‌ها این توان بالقوه را دارند که عملیات نظامی آمریکا در شبه جزیره کره را به طور جدی مشکل کنند.

*پرتابگرهای موشکی مخفی کره شمالی

اولین نمونه‌ای که رونمایی شد، موشک «کا ان-۲۳» با برد تخمینی ۷۰۰ کیلومتر بود که شباهت زیادی به سامانه «اسکندر» روسی که اخیراً به طور گسترده در اوکراین استفاده شده است، دارد. این سامانه  می‌تواند مانورهای پیچیده‌ای انجام دهد و یک مسیر نامنظم را دنبال کند که همراه با سرعت مافوق صوت پایین آن، رهگیری آن را بسیار دشوار می‌کند.

سامانه موشکی برد کوتاه‌تر «کا ان-۲۴» که شباهت زیادی به موشک «ام جی ام ۱۴۰» ایالات متحده دارد، ماه‌ها بعد آزمایش شد و به نظر می‌رسد که سرمایه نظامی ارزان‌تر و با برد کوتاه‌تری باشد که قادر به خاموش کردن آتش در حجم‌های بیشتر است.

هر دو سامانه موشکی از پرتابگرهای متحرک استفاده می‌کنند و می‌توانند خارج از جاده‌ها از جمله در جنگل‌ها و مناطق کوهستانی که  ردیابی آنها به‌ویژه دشوار است، شلیک شوند.

یک نشریه آمریکایی نیز چندی قبل نوشت، کره شمالی به طور محتمل بزرگترین یگان نیروهای ویژه در جهان را در اختیار دارد و آموزش‌های نظامی و سختگیری آنها را به دشمنان مهیب مبدل کرده است.

نشریه «نشنال اینترست» نوشت، کماندوهای کره شمالی آموزش دیده‌اند تا در سراسر شبه جزیره کره و احتمالاً فراتر از آن عمل کرده و تهدید نامتقارن برای دشمنان خود ایجاد کنند.کره شمالییک نیروی چشمگیر از تانک‌ها تا پیاده مکانیزه، توپخانه، نیروهای هوابرد و نیروهای ویژه را در اختیار دارد.

منبع: فارس