رسانه‌ها از تشدید آتش سوزی ناشی از افزایش دما در بخش‌هایی از اروپا، تخلیه مردم از برخی مناطق و تلاش برای خاموش کردن‌ آتش خبر دادند.

به گزارش مشرق، در تداوم آتش سوی در قاره اروپا ناشی از افزایش دمای هوا، آتش‌نشانان در فرانسه، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، یونان و انگلیس موجب آتش سوزی‌های گسترده  و مشکلات فراوان برای شهروندان کشورهای نامبرده شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» جنوب غربی فرانسه، شاهد بزرگترین آتش‌سوزی‌های جنگلی در بیش از ۳۰ سال گذشته بود.

در یونان، آتش سوزی ناشی از بادهای شدید در یک منطقه کوهستانی  نزدیک خانه‌ها در حومه «آتن» پایتخت یونان شعله ور شد و مقامات را بر آن داشت تا دستکم یک منطقه را تخلیه کنند.

آتش سوزی‌های جنگلی متعددی نیز در ایتالیا گزارش شد. یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها دوشنبه شب در تپه‌های «ماساروسا» در «توسکانی» رخ داد و تا سه‌شنبه بعد از ظهر ادامه داشت. فرماندار توسکانی گفت که آتش سوزی به دلیل وزش باد به طرز وحشتناکی جنگل‌ها را می بلعد و  ۳۶۵ هکتار زمین تخریب شده است.

آتش سوزی در جنگل‌های نزدیک «رم »و همچنین در سواحل «دریاچه اورتا» در شمال میلان و در نزدیکی شهر «تریست» در شمال شرقی گزارش شده است

اداره هواشناسی انگلیس نیز اعلام کرد دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد (۱۰۴ فارنهایت) به طور موقت برای اولین بار ثبت شد. مسیرهای قطار از لندن به سمت سواحل شرقی و غربی انگلیس لغو شد و شرکت‌های برق از قطعی‌های گسترده خبر دادند. در شرق انگلیس، آتش‌سوزی بزرگ خانه‌های روستای «ونینگتون» را فرا گرفت و شعله‌های آتش در مزارع  را فراگرفت.

بر اساس گزارش فوریه ۲۰۲۲ سازمان ملل، با توجه به تغییرات آب و هوایی ناشی انتظار م‌ رود تعداد آتش سوزی های شدید جنگلی طی ۲۸ سال آینده ۳۰ درصد افزایش یابد.کارشناسان روز سه‌شنبه گفتند که دمای گرم شبانه همچنین مانع از واکنش‌های آتش‌نشانی در سراسر اروپا و بدتر شدن شرایط بهداشتی می‌شود.

 به گزارش رویترز، در ایتالیا، انتظار می‌رود که دمای هوا در سراسر هفته به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد. پنج شهر به دلیل موج گرما در روز سه شنبه در بالاترین هشدار قرمز قرار گرفتند.

اگرچه دمای هوا در اسپانیا و پرتغال تاحدی کاهش یافت، اما آتش‌نشانان در هر دو کشور همچنان در حال مبارزه با آتش سوزی‌های متعدد بودند. بیش از ۳۰ آتش سوزی جنگلی همچنان بخش‌هایی از اسپانیا را ویران کرد. در «لوساچیو»، در شمال غربی استان «زامورا» دو نفر جان باختند و سه نفر به شدت مجروح شدند، بیش از ۶۰۰۰ نفر در ۳۲ روستا تخلیه شدند.

منبع: فارس