کی‌یف بن‌بست در جبهه نبرد با روسیه را نمی‌پذیرد و هدف آن بازپس‌گیری تمامی مناطق اشغالی است. ما تلفات زیادی متحمل شده‌ایم و نمی‌توانیم قلمرو خود را به سادگی واگذار کنیم.

سرویس جهان مشرق _ به صد و پنجمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین رسیده ایم؛ همچنان درگیری ها در جبهه شرقی و منطقه دونباس بدون پیشروی قابل توجه از سوی دو طرف ادامه دارد و ارتش روسیه در تلاش است تا با پایان نبرد در شهر سورودونتسک و پاکسازی کامل آن، برای حمله نهایی به شهر اسلاویانسک به عنوان هدف اصلی عملیات آماده شود.

تحولات روز صد و چهارم جنگ اوکراین:

واکنش شدید روسیه به بسته شدن حریم هوایی منطقه بالکان علیه این کشور/ سرنگونی جنگنده سوخو۲۷ اوکراینی توسط سوپر فلانکر روسی +نقشه و تصاویر

روز گذشته در درگیری‌های شهر سورودونتسک فرمانده تیپ ۲۴ مکانیزه ارتش اوکراین کشته شد.

صادرات غلات اوکراین از طریق روسیه را نمی پذیریم

"ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین، روز گذشته ۱۷ خرداد در یک سخنرانی ویدیویی با روزنامه فاینشنال تایمز، گفت: «کی‌یف بن‌بست در جبهه نبرد با روسیه را نمی‌پذیرد و هدف آن بازپس‌گیری تمامی مناطق اشغالی است. ما تلفات زیادی متحمل شده‌ایم و نمی‌توانیم قلمرو خود را به سادگی واگذار کنیم.

روسیه از نظر نفرات و تجهیزات برتری دارد و ارتش اوکراین برای مقابله با آنها به سلاح‌های سنگین و تهاجمی نیاز دارد. از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شده تشکر می‌کنم، اما این تحریم‌ها به اندازه کافی به روسیه ضربه نزده است، چرا که از ابعاد کاملی برخوردار نیستند. از اتحادیه اروپا می‌خواهم که از تحریم نفت و گاز روسیه نترسد.

همه به خوبی می‌دانند که ما به کشتی‌های روسی اجازه ورود به بنادر اوکراین را نمی‌دهیم، چون آنها هر روز به ما حمله می‌کنند. هرگونه توافق با روسیه در این رابطه محال است. ما ابتکار عملی برای ایجاد یک گذرگاه دریایی امن که همه کشورها به جز روسیه بتوانند از آن برای صادرات غلات از بنادر اوکراین استفاده کنند، دست یافته‌ایم.

استقبال گرم توپخانه ارتش روسیه از هویتزرهای اهدایی نروژ

یکی از تجهیزاتی که به منظور کمک به توپخانه ارتش اوکراین در نبرد با رقیب به این کشور اهدا شد هویتزرهای ۱۵۵ میلی متری M۱۰۹-A۳ بود که توسط دولت نروژ در اختیار اوکراین قرار گرفت.

این هویتزرهای خودکششی که در اختیار بیش از ۲۰ کشور دنیا قرار داشته و بیشینه بردی حدود ۴۰ کیلومتر دارند به سرعت در خط مقدم نبرد در جبهه شرقی مستقر شده و از چند روز قبل تصاویری از استفاده از آنها علیه مواضع ارتش روسیه منتشر شده بود؛ اما روز گذشته پس از شناسایی موضع توپخانه ارتش اوکراین متشکل از ۳ دستگاه هویتزر M۱۰۹ توسط پهپادهای شناسایی روسیه، توپخانه ارتش این کشور با استفاده از راکت های مجهز به سر جنگی خوشه ای، آتشبار توپخانه ای اوکراین را هدف قرار دادند که بر اثر این حمله ۱ دستگاه ام۱۰۹ نابود شده و ۲ دستگاه دیگر نیز به شدت آسیب دیدند.

تانک‌های Leopard۲ اسپانیایی در راه اوکراین

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه اسپانیایی "ال پاییسدر ۵ ژوئن ۲۰۲۲، اسپانیا تحویل ۴۰ دستگاه تانک لئوپارد۲ ای۴  و سامانه موشکی دفاع هوایی اسپید خود را به اوکراین را تایید کرد.

این نخستین بار است که کشورهای حامی اوکراین، حاضر به ارسال تانک های اصلی میدان نبرد غربی به این کشور شده‌اند؛ پیش از این برخی کشورهای شرق اروپایی تانک های تی۷۲ ساخت شوروی سابق را برای ارتش اوکراین ارسال کرده بودند.

جزئیات بسته تسلیحاتی جدید لهستان برای اوکراین

به گفته ماتئوش موراویه‌تسکی نخست وزیر لهستان این کشور قصد دارد ۵۶ عراده هویتزر خودکششی ۱۵۵ میلی‌متری krab  را به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار به اوکراین بفرستد.

در میان کشورهای حامی اوکراین، دولت لهستان با ارسال بیش از ۱.۶ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات به کی‌یف، رتبه سوم بیشترین حجم کمک ها به این کشور را در اختیار دارد.

همچنین رسانه های بریتانیایی نیز با انتشار تصاویری اعلام کردند ارسال سامانه‌های راکت انداز چندگانه توپخانه ای M۲۷۰ ارتش این کشور به خاک اوکراین آغاز شده است.

راکت های مورد استفاده در این سامانه بردی حدود ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر داشته و به منظور مقابله اوکراین با توپخانه دوربرد ارتش روسیه به این کشور اهدا شده است.

برچسب‌ها