این روزها خبرها از تحرکات یک جریان شناخته شده برای کودتای خیابانی در عراق حاکیست و مشرق به لیستی از افرادی دست یافته که لیدری آشوب به آنان واگذار شده که در گزارش ذیل با جزئیات معرفی شده اند.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته خبرهایی از برنامه ریزی و تحرکات برخی جریان های سیاسی عراقی به دست آمده که در تلاش هستند یک سناریوی خطرناک را با اردوکشی خیابانی برای ناآرام کردن این کشور به راه بیندازند.

خبرها حاکیست، ائتلاف «مقتدی- حلبوسی- بارزانی» که در تشکیل دولت ناکام بوده قصد دارد طرفدارانش را به میدان آورد و با تکرار سناریوی تشرین (سقوط دولت عادل عبدالمهدی در سال ۲۰۱۹) به زور و درگیری متوسل شود و قدرت را قبضه کند.

ائتلاف سه گانه از شکست در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر به شدت عصبانی است و به بهانه مشکلات اقتصادی تلاش می کند مردم مناطق مرکزی و جنوبی (شیعه نشین) عراق را به خیابان ها بکشاند و گروه «چارچوب هماهنگی شیعی» و بسیج مردمی عراق را عامل وضعیت موجود معرفی کند.

همان طور که در گزارش پیشین هم گفته شد جریان بارزانی هم از مدت ها قبل گروه شبه نظامی را آموزش داده تا به صورت ناشناس و مسلح در میان معترضان نفوذ کنند و گروهی از مردم را به قتل برسانند و این جنایت ها را به گردن نیروهای بسیج مردمی بیندازند.

جمع بندی گزارش های به دست آمده نشان می دهد این جریان با همکاری و هماهنگی دولت و رژیم های خارجی قصد دارد کودتای خیابانی را ترتیب دهد و در گام نخست رقبای سیاسی (به ویژه چارچوب هماهنگی شیعی) را حذف و قدرت را تصاحب کند و در ادامه هم راه را برای انحلال سازمان بسیج مردمی هموار سازد.

به گفته یک منبع میدانی، عوامل اجرایی ائتلاف سه گانه در این سناریوی از پیش تهیه شده بر روی پایتخت (میدان التحریر و الوثبه بغداد) و شهر ناصریه تمرکز کرده اند و قصد دارند این دو شهر راهبردی عراق را درگیر تظاهرات خیابانی و ناآرام کنند.

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته، عناصر وابسته به حزب دموکرات کردستان (بارزانی) برای متشنج و ناآرام کردن بغداد و استان های جنوبی فعال شده اند و مسئولیت کار در میدان الوثبه به «ضیاء المندلاوی و شیخ عادل الجاف» واگذار شده است.

این منبع میدانی که تحولات را در عراق از نزدیک دنبال می کند، گفت: حزب دموکرات کردستان برای پایتخت برنامه ریزی زیادی کرده و در همین ارتباط چند لیدر را برای تظاهرات و ایجاد درگیری در شهر بغداد انتخاب و سازماندهی کرده است.

وی افزود: عادل الجاف از عناصر حزب دموکرات، جمال احمد الجاف از سرکرده های سابق در تظاهرات میدان التحریر، ایاد رحمن امیر المندلاوی (مسئول توزیع پول، سیم کارت، جذب افراد کم سن و سال در اکتبر ۲۰۱۹) از جمله افرادی به شمار می آیند که برای اجرای سناریوی درگیری انتخاب شده اند.

این منبع میدانی آگاه تصریح کرد: علی عسکر مسلم المندلاوی هم یکی دیگر از عناصری به شمار می آید که از سوی حزب بارزانی برای ایجاد ناآرامی و درگیری در مرکز و جنوب عراق ماموریت گرفته است.

براساس اطلاعات به دست آمده، سرشبکه گروهی که از سوی ائتلاف سه گانه و برخی دولت های خارجی برای ملتهب کردن عراق انتخاب شده و قصد دارد کار را پیش ببرد یکی از مقامات بلند پایه و شناخته شده سابق عراق است که موضع گیری اخیر وی هم حاشیه ساز شده بود.

برچسب‌ها