ظهیرالدوله تا حدود چهل زن به عقد خود درآورده و روابط قابل توجهی با انگلیسی ها برقرار نمود و سیاستهای ابلاغی آنها را آشکار و پنهان تعقیب نمود. یکی از دستاوردهای مهم سرگور اوزلی جذب ظهیرالدوله بود.

به گزارش مشرق، فیلم عنکبوت مقدس با مضامین بارز اسلام هراسی و در ضدیت علنی با ایران و تشیع جایزه دهان پرکن فستیوال کن را به خود اختصاص داد و تحلیل های گوناگونی از چرایی این جایزه را طی روزهای اخیر شاهد بودیم، اما در اینجا از منظری دیگر به بررسی این واقعه و انتخاب خانم زَر امیر ابراهیمی میپردازیم:

نگاهی به تبار ایشان، نشان میدهد وی از نوادگان ابراهیم خان ظهیرالدوله است، اما ظهیرالدوله که بود؟ او مشهور به طغرل، پسرعمو، داماد و فرزند خوانده فتحعلیشاه قاجار و حاکم مناطق مهمی در خراسان و کرمان بود. پدر او مهدی قلی خان قاجار توسط آقامحمد خان ( برادرش) به قتل رسید. زن و فرزند او بعدا تحت حمایت باباخان درآمدند و فتحعلیشاه با مادر طغرل ازدواج نمود، لذا فتحعلیشاه از سویی با ظهیرالدوله پسرعمو و از سویی دیگر پدرخوانده او بوده است. فتحعلیشاه یکی از دخترانش به نام همایون سلطان را به ازدواج ظهیرالدوله درآورد و لذا پدر همسر ابراهیم خان ظهیرالدوله نیز محسوب میشد . ظهیرالدوله تا حدود چهل زن به عقد خود درآورده و روابط قابل توجهی با انگلیسی ها برقرار نمود و سیاستهای ابلاغی آنها را آشکار و پنهان تعقیب نمود.

از نتایج سفر جان مالکوم افسر اطلاعاتی و به ظاهر دیپلمات انگلیس به ایران جلب همکاری عناصر مهمی از ایرانیان صاحب منصب چون محمد حسین خان صدر اصفهانی(امین الدوله پدر) و عبدالله فرزند او (امین الدوله پسر) و جناب ظهیرالدوله بود، وی پس از این مأموریت موفق خود به ایران به لقب SIR  نیز (به تعبیر خودشان) مفتخرشد.

از دستاوردهای مهم این سلسله مأموریت های اطلاعاتی، نفوذیها در چند جبهه موفقیت هایی در راستای سیاست های ابلاغی انگلیس تحصیل نمودند:

نفوذ دادن احمد احسایی در دربار و نزد فتحعلیشاه و دور کردن شاه از روحانیون اصولی که بیشترین حمایتها را در جهاد مقدس علیه ارتش کافر و متجاوز روس داشتند، تضعیف موقعیت عباس میرزا و تنها گذاشتن او در نبرد، اخراج قائم مقام از هیئت مذاکره کننده با روسها و جایگزینی عوامل مزدوری در هیئت مذاکره کننده چون سرگور اوزلی ( سفیر انگلیس) و ابوالحسن ایلچی مزدور علنی انگلیس و ماسون، تا بدین ترتیب ننگین ترین معاهدات تاریخ ایران( گلستان و ترکمانچای) رقم زده شوند. در میان جامعه و حوزه های دینی نیز حمایتشان از احمد احسایی باعث چند دستگی تضعیف کننده ای در جبهه دینی شد و به مرور ریلگذاری فرقه بابیه تکمیل گردید.

نوه دختری ظهیرالدوله ( فرزند محمد خان سالار الملک) نیز ابتدا بعنوان غلام بچه در دربار ناصرالدین شاه ورود پیدا کرد و تا نیابت آجودان باشی، مأمور وصول مالیات، حاکم خلخال و وزیر بقایا و محاسبات و وزیر افخمی دولتهای بعدی حتی وزیر داخله و نخست وزیر نیز رشد داده شد.

اینگونه جریان وفادار به انگلیس در بالاترین رده های کشور رشد و ارتقاء یافت و امروز نواده همان خانواده در مأموریتی جدید در ساخت فیلمی با پیامهای واضح اسلام ستیزی و ایران ستیزی با حمایت مالی ساموئل حدیدا مدیر یهودی کمپانی متروپولیتن،  در کشوری تحت حمایت انگلیس (اردن) ساخته و توسط بوق رسانه ای BBC  با عنوان « قتل زنان به نام خدا» اکران و مورد حمایت قرار میگیرد.

تکلیف نهادهای سیاسی و تبلیغی در این خصوص برعهده ایشان است، اما افکار عمومی و همه غیرتمندانی که خود را موظف به حراست از امنیت این نظام میدانند، نباید به عمق خطر بذر پاشی های دول متخاصم چون انگلیس و استخدام عوامل پنهان ایشان در فرقه ها، قبایل و عشایر که نسل اندر نسل طوق بردگی بیگانه را مفتخرانه بر دوش میکشند تأمل و دقتی نمایند؟

بیایید تاریخ معاصرمان طی دو قرن اخیر را با دقت مطالعه کنیم!

عباس آزادپور- کارشناس تاریخ معاصر