کد خبر 1380413
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹

لو شایه سفیر چین در فرانسه گفت که ناتو امنیت بیشتری را برای سوئد و فنلاند به عنوان دو کشوری که به دنبال عضویت در این ائتلاف هستند، فراهم نمی آورد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، سفیر چین در فرانسه امروز به یک رادیو اروپایی گفت که وضعیت بی طرف به فنلاند و سوئد امنیت بیشتری در مقایسه با عضویت آنها در ناتو خواهد داد زیرا این اتحاد یک تهدید برای روسیه به شمار می آید.

شایه در ادامه افزود: این تصمیم حاکمیت این کشورها است اما مشاهدات عینی نشان می دهد که عضویت ناتو به هیچ وجه به تقویت امنیت آنها کمک نمی کند. وضعیت خنثی به آنها اجازه تضمین بهتر امنیتشان را می دهد.

سفیر چین ضمن اظهار نظر در مورد وضعیت اوکراین، از همگی خواست تا به دلایل اصلی جنگ اوکراین فکر کنند. او یادآور شد که قبل از این پنج موج گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به شرق رخ داده است.

این دیپلمات تشریح کرد: این فقط دیدگاه چین نیست، بلکه بسیاری از سیاستمداران در غرب نیز با آن موافق هستند. برای روسیه، این یک تهدید نظامی نیز محسوب می شود. تشدید یا تهدید امنیت دیگران در حالی که آنها را از تلافی یا دفاع از خود منع می کنیم، اساساً اشتباه است.

سفیر چین در فرانسه گفت که چین از حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها حمایت می کند، اما "نگرانی دیگران در زمینه امنیت نیز باید در نظر گرفته شود."

او معتقد است که هنوز هم می توان از طریق گفت و گو و رایزنی این مناقشه را حل کرد.

کلاوس کورهونن و اکسل ورنهوف فرستاده های فنلاند و سوئد در ناتو، روز ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) درخواست های خود را برای عضویت در این پیمان به ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو تحویل دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۱۶ مه در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو گفت که مسکو گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو در فنلاند و سوئد را تلافی خواهد کرد. رییس جمهوری روسیه در عین حال خاطرنشان کرد که پذیرش فنلاند و سوئد توسط ناتو تهدیدی فوری برای روسیه ایجاد نمی کند، زیرا مسکو هیچ مشکلی در روابط با این کشورها ندارد.

منبع: ایرنا