کد خبر 1380214
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که واشنگتن در جهت مهار کردن چین در منطقه «ایندوپاسیفیک» و روسیه در آفریقا درصدد است تا به ناتو وظایف یک پلیس جهانی را بسیار فراتر از منطقه اصلی مسئولیتِ آن بدهد.

به گزارش مشرق به نقل از ریانووستی، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که جاه طلبی های جهانی ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو موجب بروز عواقب فاجعه بار در آفریقا و خاورمیانه شده است.

گروشکو در این رابطه گفت: در مورد آفریقا، پیامدهای فاجعه بار جاه طلبی های جهانی ناتو برای مدت زمانی طولانی در عراق، لیبی و سوریه احساس خواهد شد. در نتیجه مداخلات کشورهای ناتو و آزمایش‌های انجام شده آنان در زمینه مهندسی سیاسی-اجتماعی، از جمله با به کار گرفتن ابزار نظامی، مناطقی گسترده حالت دولتی و حاکمیتی خود را از دست داده به پناهگاه و بستری برای پرورش تروریسم تبدیل شده‌اند.

وی همچنین در ادامه گفت که آمریکا در تلاش است تا با استفاده از مسئله ای که تهدید روسیه برای آفریقا می خواند، ناتو را به یک پلیس جهانی تبدیل کند.

پیشتر و در همین رابطه وزرای دفاع اسپانیا و انگلیس گفته بودند که گسترش نفوذ و فعالیت روسیه در آفریقا تهدیدی نگران کننده برای امنیت کشورهای ناتو در کنار وضعیت اوکراین است و این مسئله باید با اتحاد نظامی حل شود.

گروشکو در این باره افزود: چنین اظهاراتی در راستای تلاش های واشنگتن برای جهانی سازی ناتو است تا به آن وظایف یک پلیس جهانی را بسیار فراتر از منطقه اصلی مسئولیت آن بدهد. واشنگتن در درجه اول علاقه مند به مرتبط کردن این ائتلاف نظامی به مهار چین است. این دقیقاً هدف اصلی پروژه های منطقه ای است که توسط ایالات متحده برای تقویت امنیت در منطقه «ایندوپاسیفیک» ترویج می شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که ائتلافی نظامی است در راستای تقابل با اتحاد جماهیر شوروی سابق تشکیل شد، اما همچنان و پس از گذشت سال ها از فروپاشی شوروی، همچنان به حیات خود ادامه داده و در حال گسترش نفوذ و دامنه جغرافیایی خود است.

آمریکا که در راس این ائتلاف قرار دارد، طی سال های اخیر به شدت تلاش کرده تا کشورهای اروپای شرقی را به عضویت این سازمان درآورد که البته در این زمینه موفق بوده است. یکی از عوامل اصلی آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین نیز بحث عضویت کی یف در اتحادیه اروپا و به تبع آن ناتو بود. اخیرا نیز مسئله درخواست عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در ائتلاف یادشده بر وخامت اوضاع در اروپا افزوده است.

طبق گفته معاون وزیر خارجه روسیه، آمریکا در تلاش است تا با گسترش هر چه بیشتر ناتو، بتواند آفریقا و به ویژه منطقه عظیم و گسترده هند تا اقیانوس آرام را که در سیاست جدید کاخ سفید در به چالش کشیدن قدرت روزافزون چین، «ایندوپاسیفیک» نامیده می شود، به دامنه نفوذ ناتو بیفزاید.

منبع: مهر