کد خبر 1374003
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶

وزارت خارجه روسیه اقدام فنلاند برای طرح درخواست عضویت در ناتو را مستحق پاسخ متقابل دانست.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه امروز پنج شنبه اعلام کرد تلاش فنلاند برای پیوستن به ناتو، مسکو را مجبور به اقدام تلافی جویانه خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیوستن فنلاند به ناتو یک تغییر اساسی در سیاست خارجی این کشور است. روسیه مجبور خواهد شد برای جلوگیری از تهدیدات علیه امنیت ملی خود، اقدامات تلافی جویانه، چه با ماهیت نظامی-فنی و چه با ماهیت دیگر، صورت دهد.

وزارت خارجه روسیه افزود: هدف ناتو، که کشورهای عضو آن طرف فنلاندی را به شدت متقاعد کردند که هیچ جایگزین دیگری برای عضویت در ائتلاف وجود ندارد، واضح است: ادامه گسترش به سمت مرزهای روسیه و ایجاد جناح دیگری برای تهدید نظامی به کشور ما.

«سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور و «سنا مارین» نخست‌وزیر فنلاند امروز پنج شنبه اعلام کردند کشورشان باید بدون تعلل برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دهد، که جدی ترین چراغ سبز فنلاند برای عضویت در ناتو است.

فنلاند که هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به تدریج همکاری خود را با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به عنوان شریک افزایش داده است. اما تا زمان حمله روسیه به اوکراین، فنلاند به منظور حفظ روابط دوستانه با همسایه شرقی خود، با حفظ سیاست بی طرفی از پیوستن به ناتو خودداری کرده بود.

منبع: مهر