کد خبر 1373220
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات ارتش اوکراین به جزیره مار را دفع کرده و نیروهای اوکراینی در این حملات متحمل تلفات سنگین شده‌اند.

به گزارش مشرق از "اسپوتنیک"، وزارت دفاع روسیه گفت: در چند روز اخیر ارتش اوکراین سعی کرد به جزیره مار حمله کند اما در این حملات متحمل تلفات سنگین شد. ارتش اوکراین یک جنگنده سوخوی ۲۷، سه فروند جنگنده سوخوی ۲۴، چندین فروند بالگرد می‌۲۴ و می‌۸ و همچنین ۳۰ فروند پهپاد را از دست داده است. 

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: این حملات ارتش اوکراین از نظر نظامی بی‌معنی بوده است. 

یک مقام دیگر در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دستور حمله به این جزیره را داده است و وی به دنبال یک پیروزی به مناسبت ۹ ماه مه (۱۹ اردیبهشت) یا روز پیروزی اروپا در نازی‌های آلمان بوده است. 

وی افزود با این حال رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین با این حمله مخالف بوده است. 

این مقام روس همچنین ادعا کرد که ایده حمله به این جزیره را مشاوران انگلیسی به زلنسکی داده‌اند و قرار بوده است پیروزی در این حمله در بیانیه مشترک بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و زلنسکی منعکس شود. 

به گزارش مشرق،  وزارت دفاع اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است. 

این وزارتخانه تصاویر ویدیویی منتشر کرده که به گفته یورونیوز ، در آنها یک کشتی کوچک در اسکله دیده می‌شود که دود و شعله‌های آتش از آن بلند شده است.

ارتش اوکراین می‌گوید این تصاویر متعلق به ناوچه روسی است که با حمله پهپاد ساخت ترکیه‌ به نام « بیرقدار» مورد هدف قرار گرفته است.

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که این حمله در نزدیکی جزیره مار در دریای سیاه صورت گرفته است. 

اوکراین همچنین ماه گذشته اعلام کرد که توانسته است یک فروند ناو جنگی روسیه بنام موسکووا را هدف بگیرد و آن را غرق کند. کی‌یف در آن وقت ادعا کرده بود که ناو موسکووا را در نزدیکی جزیره مار هدف حمله موشکی قرار داده است. روسیه در واکنش، ضمن رد این ادعا دلیل آتش گرفتن ناو را انفجار در انبار مهمات آن اعلام کرد. 

با این حال وزارت دفاع روسیه چند روز بعد اعلام کرد، در حادثه غرق شدن رزم ناو مسکووا در دریای سیاه، یک خدمه این ناو کشته و ۲۷ خدمه دیگر مفقود شده‌اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها