کد خبر 1370387
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

اسحاق لوانون سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قاهره گفت : اسراییل باید به صورت رسمی اردن را تهدید کند که درصورت ادامه این روند، اردن را فلسطین دیگری می کنیم.

به گزارش مشرق، وی در مقاله ای که روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرده است، ادامه می دهد: من  به دلایل مختلف مرتبط با منافع ملی امان و تلاویو، طرفدار برقراری روابط خوب و حتی نزدیک دوجانبه با پادشاهی اردن بوده و هستم  ولی ما خطوط قرمزی هم داریم، عبدالله دوم پادشاه اردن از "توطئه اسرائیل برای تقسیم حرم بین یهودیان و اعراب" سخن می گوید که یک "دروغ است" زیرا اسرائیل رسما اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد!

وی می افزاید : ملک عبدالله دوم به طور غیرمستقیم به اداره اوقاف اختیار لازم را داده تابا ارسال یک نامه غیررسمی به ایالات متحده از واشنگتن درخواست تغییر وضعیت موجود برای مدیریت اماکن مقدس در سرزمینهای اشغالی از جمله مدیریت (حرم ابراهیمی و مسجدالاقصی) و واگذاری کل کار به این اداره و کوتاه کردن دست اسراییل از این حوزه را بدهد.

لوانون انتقاد علنی بشر الخساونه نخست وزیر اردن از اسرائیل در برابر نمایندگان پارلمان را اقدامی " غلط، توهین آمیز همراه با اظهاراتی دروغ "عنوان کرد و ادامه داد: الفاظی که وی به کار برد بسیار افراط گرایانه و غیرقابل تحمل بود"! نخست وزیر اردن با حمایت از اغتشاشگران فلسطینی" حضور یهودیان در مسجدالاقصی  را "هتک  حرمت"  این مسجد خواند، این زبان تند و تیز و فراخوانی نماینده اسرائیل و دادن یادداشت توبیخ به وی، غیرقابل قبول است.
وی مدعی شد که ملک عبدالله دوم تلاش دارد کشورهای عربی- امارات و مصر - را علیه اسرائیل در کنار خود بسیج کند و این نشان می دهد که وی در حال شرط بندی خطرناکی است، لذا باید شاه اردن را از این خواب بیدار کرد.

وی گفت: اسراییل باید فورا سفیر اردن را برای دادن یادداشت اعتراض به وزارت امور خارجه احضار کند و از وی بخواهد به مسئولین اردن بفهماند که اسرائیل یک کشور مستقل و تنها مرجع مسئول نظم و آرامش عمومی در قلمرو خود به ویژه مسجدلااقصی است! و مسئولیت  اردن، تنها کمک به تحقق این هدف براساس قولی است که مسولان اسرائیلی در دیدار بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل با ملک عبدالله به وی داده بودند.

 وی ادامه می دهد: اسراییل همچنین باید به سفیر اردن اعلام کند که اظهارات نخست وزیر اردن، به کلی مردود است و اسراییل  وضعیت موجود را به همین صورت حفظ کرده و خواهد کرد.

 لوانون گفت" شاه اردن برای فرار از مشکلات داخلی این مواضع را درقبال اسراییل اتخاذ می کند و تلاش می‌کند چالش‌های داخلی خود را به هزینه اسرائیل از سر بگذراند ولی نمی تواند هربار درواکنش به تظاهرات مردم کشورش و شعارعلیه وی، به این موضوع بپردازد.

لوانون با اشاره به فاصله زیاد ملک عبدالله با پدرش ملک حسین نوشت: پدرش می دانست که مشکلات داخلی خود را چگونه حل وفصل کند زیرا او به خوبی می دانست  که روابط نزدیک با اسرائیل  یک سرمایه و منفعت بسیار ارزشمند برای کشورش به شمار می آید!

او مدعی شد اسرائیل در سال گذشته تلاش بسیاری کرد روابطش با اردن را که براثر درگیری با فلسطینیان و ناتوانی اردن از اقدام دراین زمینه، دچار تنش شده بود ترمیم کند ولی روندی که اردن درپیش گرفته نشان می دهد این کار عملی نیست. مطمئن نیستم که ملک عبدالله از پیامدهای ادامه این روند راضی باشد، خوشبختانه او اهمیت موضوع را درک می کند لذا وی باید جلو خارج شدن مسایل از کنترل را بگیرد.

لوانون نتیجه گیری کرد : اگر معلوم شود این اظهارات برخی مسئولان بلندپایه اردن که گفته اند (مثلا: من به هر فلسطینی که سنگی به سمت یک اسرائیلی درمسجدالاقصی پرتاب می کند سلام و درود می فرستم)، منعکس کننده  موضع رسمی اردن در قبال فلسطینی ها است، پادشاه اردن  نباید از نظر اسرائیلی‌هایی که معتقدند" اردن هم یک فلسطین است " شگفت زده شود.

 وی ادامه می دهد: ما خرسندیم که این موضع رسمی اسرائیل نیست، زیرا اکنون دو کشور باید با قدرت تمام جلوی وخامت اوضاع را بگیرند و به سمت بهبود روابط فی مابین بروند، البته نگرانی هایی هم  داریم که شاه  اردن در تلاش برای دست کردن در سوراخ بسیار خطرناکی است.

منبع: ایرنا