کد خبر 1369511
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

سفیر اوکراین در واشنگتن در سخنانی مدعی شد که روسیه در تلاش برای ترساندن اوکراین و جهان است.

به گزارش مشرق، «اوکسانا مارکارووا» سفیر اوکراین در واشنگتن گفت که شاهد هیچگونه تغییری در رفتار نیروهای روس حتی پس از ویرانی که در اوکراین بوجود آوردند، نیستیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: «روسیه در تلاش برای ترساندن اوکراین و جهان بوده اما ما در این نبرد پیروز خواهیم شد».

مارکارووا اضافه کرد: «سفر "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کی‌یف، پیامی قدرتمند درباره حمایتی است که واشنگتن از کی‌یف انجام می‌دهد».

سفیر اوکراین در واشنگتن اضافه کرد: «در انتظار آن هستیم کنگره آمریکا بسته‌ای که دولت بایدن برای حمایت از اوکراین مطرح کرده بود را تصویب کند».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، به دنبال عدم اجرای شروط توافقات مینسک از سوی کی‌یف که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید و همچنین پس از آنکه مسکو جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک اوکراین را به رسمیت شناخت، عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را آغاز کرد.

طبق این گزارش، پروتکل مینسک به میانجیگری آلمان و فرانسه برای تعیین وضعیت ویژه مناطق خودمختار درون اوکراین طراحی شده بود. کرملین از زمان حمله به اوکراین از کی‌یف درخواست کرده است که رسماً خود را بعنوان یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به ناتو نمی‌پیوندد اما کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه به اوکراین کاملاً بی‌دلیل بوده است و ادعاها مبنی بر تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از طریق توسل به زور را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

در همین راستا، علی‌رغم هشدارهای پی در پی مسکو، رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که ارتش انگلیس حدود ۸ هزار نظامی برای شرکت در رزمایش‌های گسترده به شرق اروپا اعزام می‌کند و همچنین در اقدام مشترک با ناتو و نیروهای اعزامی مشترک ده‌ها تانک را مستقر خواهد کرد.

منبع: فارس