کد خبر 1369035
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰

ولادیمیر یرماکوف، یک مقام ارشد منع اشاعه هسته ای وزارت امور خارجه روسیه خطاب به قدرت‌های هسته‌ای گفت: تمام زمینه‌های لازم باید برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای فراهم شود.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز،  ولادیمیر یرماکوف، رئیس منع اشاعه هسته ای وزارت خارجه روسیه گفت: دولت این کشور معتقد است که خطرات جنگ هسته‌ای باید به حداقل برسد و از هرگونه درگیری مسلحانه بین قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

یرماکوف گفت: همه قدرت‌های هسته‌ای باید به اسناد رسمی و معاهدات بین‌المللی با هدف جلوگیری از جنگ هسته‌ای پایبند باشند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روز دوشنبه گفت غرب نباید خطرات افزایش یافته درگیری هسته ای بر سر اوکراین را دست کم بگیرد، اگرچه ایالات متحده متعاقبا اعلام کرد که با وجود تشدید لفاظی های مسکو معتقد نیست تهدیدی مبنی بر استفاده روسیه از سلاح هسته ای وجود داشته باشد.

یرماکوف روز شنبه گفت که قدرت های هسته ای پیشرو باید به منطق مندرج در اسنادی که به طور مشترک ایجاد کرده اند پایبند باشند.

اشاره وی به بیانیه مشترکی بود که در ژانویه توسط روسیه، چین، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه منتشر شد که در آن پنج کشور - که اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند - توافق کردند که باید از جنگ هسته‌ای اجتناب کرد.

یرماکوف روز شنبه به خبرگزاری تاس گفت: قدرت‌های هسته‌ای باید زمینه‌ای در جهان فراهم کنند که احتمال درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به حداقل ممکن برسد.

منبع: ایرنا