ارتش اوکراین در حال حاضر کاربر پهپاد رزمی Bayraktar TB۲ ساخت ترکیه و چندین مدل پهپاد انتحاری و شناسایی نظیر سوویچ بلید، فینیکس و پوما ساخت امریکا است.

سرویس جهان مشرق _ در دومین روز از دهمین هفته آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ارتش روسیه در محورهای مختلف نبرد در منطقه دونباس در حال فشار شدید به مدافعین اوکراینی است تا به اهداف اصلی عملیات یعنی دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک نزدیک شوند.

به طور کلی قوای مشترک روسیه و جدایی طلبان دونباس از ۳ محور اصلی روبیژنه، پوپاسنا و ایزیوم قصد پیشروی به سمت دو شهر ذکر شده را دارند که در دو محور نخست فعلا با مقاومت سرسختانه ارتش اوکراین مواجه شده اند اما در محور جنوب شهر ایزیوم پیشروی های قابل توجهی داشته و غنایم زیادی نیز از ارتش اوکراین به دست آورده اند.

بسته کمکی دیوانه وار امریکا برای ارتش اوکراین

ظاهرا غرب و در راس آنها امریکا نهایت تلاش خود را به کار بسته اند تا جنگ اوکراین در بیشترین بازه زمانی ممکن به درازا کشیده و ارتش روسیه دچار فرسایش شدید و مجبور به عقب نشینی از خاک رقیب شود.

پس از اینکه در هفته های اخیر سیل تجهیزات سنگین زرهی، توپخانه ای و ... از سوی کشورهای مختلف غربی به اوکراین ارسال شد در یک تحول جدید جو بایدن رئیس جمهور امریکا درخواستی را به کنگره این کشور برای اجازه تخصیص بودجه ۳۳ میلیارد دلاری ویژه جنگ اوکراین ارسال کرده است.

در جزئیات منتشر شده از این طرح آمده است که از مبلغ فوق ۲۰ میلیارد دلار مستقیما به ارسال تسلیحات برای ارتش اوکراین تخصیص یافته و مابقی این مبلغ نیز به منظور تقویت قوای امریکایی در کشورهای شرق اروپا و خط دفاعی در برابر روسیه هزینه خواهد شد که باز هم به معنای کمک نظامی به ارتش اوکراین است زیرا کشورهای شرق اروپا در ازای استقرار تجهیزات سنگین ارتش امریکا در خاک خود، تسلیحاتی را که در حالت ذخیره و انبار قرار دارند برای ارتش اوکراین ارسال خواهند کرد.

آلمان بزرگترین خریدار انرژی روسیه

بنابر گزارش یورونیوز به نقل از مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، آلمان از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون، بزرگترین خریدار انرژی روسیه بوده است. این مرکز با استفاده از داده‌های مربوط به حرکت کشتی‌ها، تخمین میزان صادرات گاز از طریق خطوط لوله و بررسی سوابق معاملات، تخمین می‌زنند که آلمان در دو ماه گذشته حدود ۹.۱ میلیارد یورو برای تحویل سوخت‌های فسیلی به روسیه پرداخت کرده است.

این گزارش در حالی ارائه می‌شود که "آنالنا بائربوک" وزیر خارجه آلمان از نصف کردن حجم واردات نفت از روسیه تا تابستان و توقف کامل آن تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داده است. لازم به ذکر است که آلمان ۵۵ درصد گاز، ۳۴ درصد نفت و ۲۶ درصد زغال سنگ خود را از روسیه تامین می‌کند.

درخواست ارتش اوکراین برای دریافت پهپادهای رزمی امریکایی

وزارت دفاع اوکراین چندین درخواست برای تهیه پهپادهای  MQ-۱C Grey Eagle و MQ-۹ Reaper به همراه مجموعه ای از تسلیحات برای آنها از جمله موشک های هدایت شونده هوا به سطح هلفایر AGM-۱۱۴ به ایالات متحده ارسال کرده است.

درخواست‌های متعدد اوکراین برای دریافت پهپادهای رزمی و انتحاری پس از آن صورت می‌گیرد که نه کشورهای غربی پیش از جنگ حاضر به ارسال جنگنده های سرنشین دار به این کشور شدند و نه برخی کشورهای شرق اروپایی حاضر شدند جنگنده های میگ۲۹ تحت خدمت خود را که اوکراین نیز کاربر این مدل است به خاک این کشور ارسال کنند.

ارتش اوکراین در حال حاضر کاربر پهپاد رزمی Bayraktar TB۲ ساخت ترکیه و چندین مدل پهپاد انتحاری و شناسایی نظیر سوویچ بلید، فینیکس و پوما ساخت امریکا است.

گفتنی است مقامات امریکایی هنوز پاسخی در خصوص درخواست ارتش اوکراین نداده اند.

شلیک بیش از ۱۹۰۰ موشک توسط ارتش روسیه

بنابر گزارش وزارت دفاع امریکا "پنتاگون" نیروی راهبردی موشکی ارتش روسیه از ابتدای جنگ تا کنون بیش از ۱۹۰۰ تیر موشک کروز دوربرد یا بالستیک های تاکتیکی نظیر اسکندر و توچکا به سوی خاک اوکراین شلیک کرده است.

بر خلاف ادعای منابع غربی مبنی بر اتمام ذخایر موشکی ارتش روسیه، شلیک مداوم این تسلیحات به مراکز حیاتی اوکراین همچنان ادامه داشته و به شکل میانگین روزانه ۳۰ تیر موشک کروز و بالستیک به سمت زیرساخت های این کشور شلیک می‌شود.

برچسب‌ها