نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد مردم روسیه وجود گروههای افراطی در اوکراین که به ایدئولوژی نازیسم وفادار هستند را تهدیدی علیه کشور خود می دانند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل مامونوف، رئیس بخش تحلیل سیاسی مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VCIOM) می‌گوید:  اکثریت مردم روسیه به این مسئله اعتقاد دارند که سازمان‌هایی در اوکراین فعال هستند که به ایدئولوژی‌ نازی‌ها وفادار هستند و در واقع این برای روسیه یک تهدید به شمار می‌آید.

به گفته مامونوف طی نظرسنجی مردمی در روسیه، ‌ ۸۸درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که فکر می‌کنند سازمان‌های نئونازی اوکراین برای مردم و دولت روسیه تهدید هستند. این نظرسنجی که در ۱۸ آوریل انجام شد  .

۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی به طور قطعی اعلام کردند که به وجود سازمان‌های نازیسم در اوکراین اعتقاد دارند و ۱۴درصد هم گفتند که چنین تهدیدی وجود ندارد.

مقابله با گروههای طرفدار ایدئولوژی نازی یکی از کلیدواژه های مقامات روسیه در خصوص جنگ اوکراین است تا حدی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هدف عملیات نظامی کشورش علیه اوکراین را «خلع سلاح اوکراین و خلاص شدن از شر نازیسم و تبدیل آن به یک کشور بی‌طرف» اعلام کرده است.

دو گروه بزرگ از شبه‌نظامیان هستند که روسیه بیش از همه روی آنها حساسیت دارد: یکی «هنگ آزوف» است و دیگری یک ائتلاف شبه‌نظامی به نام «پراوی سِکتور». هنگ آزوف که ابتدا «گردان آزوف» بود، پس از شروع درگیری با جدایی‌طلبان شکل گرفت، اما «پراوی سکتور» در اواخر سال ۲۰۱۳ در جریان «جنبش یورومیدان» پدید آمد.

منبع: ایرنا