نکته عجیب و قابل تامل در خصوص رزمناو روسی وضعیت غیر رزمی رادار و سامانه‌های پدافند موشکی آن در هنگام حادثه است.

سرویس جهان مشرق _ هشتمین هفته از نبرد در خاک اوکراین نیز رو به پایان است؛ دو طرف همچنان مشغول نبردی سنگین در ۳ جبهه خرسون، ماریوپل و جنوب ایزیوم هستند، اما هنوز موج اصلی و بزرگ حمله ارتش روسیه از جبهه شرقی آغاز نشده است.

وضعیت کلی میدانی در خاک اوکراین

در جبهه جنوبی و استان خرسون، ضد حمله ارتش اوکراین و تلاش آنها برای بازپس گیری شهر خرسون و عقب راندن ارتش روسیه به شرق رودخانه دنیپرو تا کنون بی نتیجه بوده است؛ مدافعین روس به خوبی می‌دانند که از دست رفتن شهر خرسون به معنی ادامه حملات ارتش اوکراین در حاشیه شرقی دنیپرو و حمله به شهرهای مهمتر نظیر ملیتوپل و بندر بردیانسک خواهد بود.

نقشه میدانی جبهه خرسون

در جبهه شهر ماریوپل، نیروهای اوکراینی و به شکل خاص گردان آزوف همچنان به مقاومت در منطقه صنعتی آزوفستال ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که روز گذشته ارتش روسیه برای آخرین بار به قوای اوکراینی حاضر در این بخش کوچک تحت محاصره پیشنهاد مصالحه و خروج امن را داده بود اما ظاهرا با بی توجهی طرف مقابل، سرنوشت کلیه این نیروها در نهایت مرگ یا اسارت خواهد بود.

آخرین وضعیت مناطق تحت محاصره در بندر ماریوپل

در جبهه شرقی و جنوب شهر ایزیوم نیز نبرد فرسایشی در جریان است و توپخانه و کمین های ضد زره ارتش اوکراین خسارات سنگینی به ارتش روسیه وارد کرده و مانع از پیشروی آنها به سوی دو شهر استراتژیک اسلاویانسک و کراماتورسک شده اند؛ بعید به نظر می‌رسد تا پیش از آغاز حمله سراسری ارتش روسیه از جبهه شرقی تغییری در وضعیت میدانی این منطقه صورت گیرد.

نقشه درگیری ها در جبهه شرقی

انتشار نخستین تصاویر از رزمناو غرق شده موسکوا

سرانجام پس از گذشت ۴ روز، تصاویری معتبر از رزمناو سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه که هدف اصابت ۲ تیر موشک ضد کشتی "نپتون" اوکراینی قرار گرفته بود منتشر شد.

در تصاویر فوق ناو روسی در حال سوختن در آتش است و احتمالا ساعاتی پس از ضبط این تصاویر به طور کامل غرق شده و به اعماق دریای سیاه رفته است.

نکته عجیب و قابل تامل در خصوص رزمناو روسی وضعیت غیر رزمی رادار و سامانه‌های پدافند موشکی آن در هنگام حادثه است.

رادار کنترل آتش تاپ دام (با فلش مشخص شده) که برای هدایت موشک های سامانه S-۳۰۰F ناو کاربرد داشت و مشخصا از جای خود تکان نخورده است زیرا اگر میخواست با موشک ها درگیر شود باید متمایل به سمت راست یا چپ کشتی میشد.

مجموعه راداری سامانه کوتاه برد SA-N-۴ یا همان نسخه دریاپایه سیستم پدافندی اوسا (OSA-M) که دور آن دایره کشیده شده و مشخصا در هر دو طرف ناو تکان نخورده است و اگر قرار بود با چیزی درگیر شود باید رو به جناحین می چرخید(موشک ها هم که از چپ یا راست پهلوی ناو به آن اصابت کرده اند).

نابودی بخش قابل توجه بالگردهای رزمی کاموف

از ابتدای حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین تا کنون و بر اساس تصاویر منتشر شده از سقوط هواگردهای روسی، ۱۲ فروند بالگرد رزمی کاموف۵۲ حین پرواز عملیاتی و یا بر روی باند فرودگاه هدف حمله ارتش اوکراین قرار گرفته و نابوده شده اند. ارتش روسیه ۱۲۰ فروند از این بالگرد رزمی را تولید کرده و تحت خدمت خود داشت؛ بنابراین تا کنون ۱۰ درصد از کل ناوگان رزمی این بالگرد در جنگ اوکراین نابود شده است.

بالگرد رزمی Ka-۵۲ در کنار همتای خود Mi-۲۸ دو بالگرد اصلی تهاجمی ارتش روسیه هستند که از قابلیت رزمی بالایی نیز برخوردارند اما عمدتا به دلیل اشتباهات فرماندهی وضعف تاکتیک های هوایی و البته وجود انبوهی از موشک‌های پدافندی شانه پرتاب در خاک اوکراین تلفات سنگینی به ناوگان آنها وارد شده است.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها