ارتش اوکراین پیش از شروع جنگ در این کشور، ۲۰ فروند پهپاد رزمی Bayraktar TB۲ را که در سالهای اخیر حضور گسترده ای در نبردهای منطقه ای داشته است از کشور ترکیه خریداری کرده بود.

سرویس جهان مشرق _ روز چهل و سوم از جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی آغاز می‌شود که منابع اطلاعاتی ناتو مدعی هستند ارتش روسیه به زمانی حدود ۱ هفته تا ۱۰ روز برای جا به جایی یگان های تخلیه شده از شمال کی‌یف به شرق اوکراین نیاز دارد تا عملیات جدید تهاجمی خود در محور دو استان لوهانسک و دونتسک را آغاز کند.

ارتش روسیه پس از ناکامی در تسخیر پایتخت اوکراین و سرنگونی دولت غربگرای این کشور، حال به دنبال طرح ثانویه خود در جنگ اوکراین و ایجاد حاشیه امن برای دو ایالت جدایی طلب منطقه دونباس و نیز حفظ مناطق تصرف شده در جنوب اوکراین و سواحل دریای سیاه است.

آخرین نقشه میدانی جنگ اوکراین
رنگ زرد: مناطقی که در 2 هفته اخیر توسط ارتش اوکراین بازپس گرفته شده است

غنایم جنگی ارتش روسیه در شهر ایزیوم

یکی از محورهای اصلی درگیری در شرق اوکراین، منطقه جنوب خارکیف است؛ جایی که هفته گذشته ارتش روسیه با کنترل شهر ایزیوم تلاش می‌کند تا با حرکت به سمت جنوب و تصرف شهرهای اسلاویانسک و کراماتورسک نیروهای دولتی اوکراین در منطقه دونباس را محاصره یا وادار به عقب نشینی کند و دو استان دونتسک و لوهانسک به طور کامل تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب این مناطق قرار بگیرد.

تصاویر منتشر شده از شهر ایزیوم نشان می‌دهد ارتش روسیه پس از عقب نشینی ارتش اوکراین از این شهر به غنایم جنگی گسترده ای دست پیدا کرده است.

در تصاویر مربوطه موشک‌های ضد زره NLAW، تیوب موشک پیشرفته و گران  قیمت FGM۱۴۸ جاولین، موشک پدافندی شانه پرتاب FIM۹۲ استینگر و راکت ضد زره AT۴ دیده می‌شوند.

آمار تحویل پهپادهای جدید ترکیه به اوکراین

ارتش اوکراین پیش از شروع جنگ در این کشور، ۲۰ فروند پهپاد رزمی Bayraktar TB۲ را که در سالهای اخیر حضور گسترده ای در نبردهای منطقه ای داشته است از کشور ترکیه خریداری کرده بود.

این پهپادهای رزمی در نبرد میان روسیه و اوکراین نیز حضور قابل توجهی داشته‌اند؛ حال خبرگزاری رویترز مدعی است از زمان شروع جنگ در اوکراین، دولت ترکیه ۱۶ فروند پهپاد بیرقدار دیگر به این کشور تحویل داده است تا احتمالا جایگزین بخشی از ناوگان از دست رفته اوکراین در جنگ اخیر باشد.

تلاش ارتش اوکراین برای بازپسگیری شهر خرسون

با عقب نشینی ارتش روسیه از اطراف شهرهایی نظیر کی‌یف، خارکیف و سومی در شمال و شمال شرقی اوکراین و فروکش کردن جبهه های نبرد در این مناطق، ارتش اوکراین با استفاده از فرصت پیش آمده به دنبال ضد حمله گسترده در جنوب این کشور و غرب رودخانه دنیپرو است.

قوای اوکراینی در روزهای اخیر با حملات گسترده در محور میکولایف-خرسون و تصرف چندین روستا و شهرک در محور شمالی شهر خرسون تلاش می‌کنند تا نیروهای روسی در این شهر را به محاصره خود درآورند. در صورتی که ارتش روسیه کنترل شهر خرسون را از دست بدهد، حضور مسکو در غرب رودخانه دنیپرو و تلاش برای تصرف میکولایف و اودسا با شکست مواجه خواهد شد.

نابودی ناو اوکراینی توسط نیروی هوایی روسیه

تصاویر هوایی از ناو فرماندهی و کنترل Donbass در بندر اودسا که متعلق به نیروی دریایی اوکراین است نشان می‌دهد این ناو توسط ارتش روسیه هدف قرار گرفته و احتمال دارد که غرق شود.

این ناو ۱۲۲ متری با وزن بیش از ۵ هزار تن، از شوروی به اوکراین به ارث رسیده است و ماموریت آن فرماندهی و کنترل ناوگان دریایی بوده است. البته برای تعمیرات دیگر ناوها در حالت شناور روی دریا نیز می تواند استفاده شود.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها