به گزارش مشرق، جعفر حسینخانی در کانال تلگرامی خود نوشت: انقلاب اسلامی با آرمانهای والایش یا جمهوری اسلامی با وضع غیرقابل پذیرشش؟

این دوگانه سازی کار را برای آنها که می خواهند منزه طلبانه خود را مُبرا از آلودگی های زمانه کنند بسیار کمک کننده است. کار ساده ای است سمت آرمان ها و انقلاب اسلامی ایستادن و منتقد بودن و اما کار دشواری است سمت جمهوری اسلامی ایستادن و نقد شنیدن و راه حل جستن.

این دوگانه سازی به واقع غلط است کار آنهایی است که می‌خواهند کار ساده و منزه طلبانه را بکنند وگرنه آرمانی که نتواند خود را به امر واقع تحمیل کند و در زمینه و زمانه جریان یابد و وضع بیافریند؛ حرف روی هواست که البته مانا هم نخواهد ماند. ارزش ها و آرمان ها یا باید خود را به محک تجربه ساحت انسانی بگذارند و جامعه و تمدن خود را بیافرینند یا آنکه در مسیر میرایی و فراموشی حرکت کنند.

انقلاب اسلامی با آرمانهایش آغازی بود برای شکل دادن وضع و سامانی جدید و جمهوری اسلامی بخش غیر قابل تفکیک و ضروری در این مسیر است. منهای قدرت و نهاد دولت، جامعه سازی ممکن نیست و ناممکن تر زمانی است که مدرنیته با هژمونی فراگیر و نهاد دولت و فرهنگ قدرتمند در حال جامعه سازی خود است. بدون نهاد قدرت و دولت مدافع ارزشها و آرمانها، انسان‌های آرمانگرا و انسان‌های موحد چون خوشه های گندمی هستند در برابر کمباین مدرنیته؛ و درو شدن، سرنوشت حتمی آنهاست.

هر ایده «شدنی» برای جامعه لاجرم باید دولتمند بشود. دولتی که او نیز در حال شدن است؛ کامل نیست و دارای کاستی است. جمهوری اسلامی مسیر است نه مقصد. کار آن است که برای شکل دادن وضع جدید مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی برای کاستی ها راه جست تا وضع جدید ساخته شود. انسان انقلابی مکتب خمینی کبیر این چنین می بیند و راهپیمای چنین راهی است.