کد خبر 1356284
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

باکو به مسکو هشدار داد که در قلمرو آذربایجان هیچ واحد ارضی اداری به نام «قره‌باغ کوهستانی» وجود ندارد و استفاده از این عبارت در بیانیه‌های وزارت خارجه روسیه «بی‌احترامی به تمامیت ارضی آذربایجان» است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه روز گذشته (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد که سربازان جمهوری آذربایجان روستای «فرخ» در خوجالی قره‌باغ را در نتیجه مذاکرات ترک کردند و طرف آذربایجانی واحدهای خود را از خاک شهرک فرخ خارج کرد.

اما وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: در مواضع ارتش آذربایجان در روستای فرخ و ارتفاعات اطراف آن تغییری ایجاد نشده است. اطلاعات مربوط به عقب‌نشینی یگان‌های ارتش آذربایجان از آن مواضع حقیقت را منعکس نمی‌کند. ارتش ما کنترل کامل اوضاع عملیاتی را در دست دارد.

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو بار آتش‌بس توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در منطقه عسکران در خوجالی نقض شد که در نتیجه تیراندازی، دو نفر از طرفین مجروح شدند. فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه از طریق همکاری با نمایندگان طرف‌های درگیر وضعیت را در قره‌باغ تثبیت کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اطلاعات مبنی بر نقض آتش‌بس از سوی آذربایجان صحت ندارد و هیچ آسیبی در میان نظامیان آذربایجانی گزارش نشده است.

باکو بار دیگر به مسکو هشدار داد که در قلمرو آذربایجان هیچ واحد ارضی اداری به نام «قره‌باغ کوهستانی» وجود ندارد و استفاده از عبارت «قره‌باغ کوهستانی» در بیانیه‌های وزارت خارجه روسیه در روزهای 26 و 27 مارس «بی‌احترامی به تمامیت ارضی آذربایجان» است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان یادآور شد که روسیه و آذربایجان در بند 18 اعلامیه تعامل متفقین که ماه گذشته توسط روسای جمهور دو کشور امضا شد، در مبارزه با تهدید جدایی‌طلبی و خنثی کردن آن با یکدیگر متحد شده‌اند و روسیه باید شبه‌نظامیان ارمنی در قره‌باغ را از این منطقه خارج کند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با بیان اینکه روستایی به نام «فوروخ» در منطقه خوجالی آذربایجان وجود ندارد، گفت: امیدواریم در اظهارات بعدی مقامات روسیه، نام این روستا به درستی عنوان شود.

منبع: تسنیم