کد خبر 1351119
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان ارسال سندی برای عادی سازی روابط با ایروان گفت، ارمنستان یک سال است که به درخواست باکو پاسخی نداده است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه  گفت که سند پنج بندی را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال کرده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت: «اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست. حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.»

وی در ادامه گفت: «آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه کرده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی برخی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می‌شود را  پیشنهاد داده‌ایم.»

بایراموف با اشاره به اینکه این پیشنهاد اخیرا ارسال شده است، گفت: «این سند یک صفحه است و اگر طرف ارمنستانی خواهان عادی سازی روابط است باید رویکرد خود را نسبت به این پیشنهاد اعلام کند و باید بگویم که تمام اصول مندرج در این سند وجود دارد. این سند شامل اصول روابط بین‌الملل است و هیچ چیز غیرعادی در آن وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان اخیرا در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت‌های دستور کار دولت ارمنستان است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

منبع: فارس