چهار هفته از شروع جنگ در اوکراین گذشته و حالا این سوال مطرح است چه مناطق و شهرهایی به سیطره نیروهای روسی درآمده‌اند که در گزارش‌ ذیل به تفکیک استان ها مشخص شده است.

سرویس جهان مشرق؛ درگیری ها در مناطق مختلف اوکراین در آستانه ورود به سومین هفته متوالی است و نیروهای ارتش روسیه با پشتیبانی یگان های هوایی، توپخانه، موشکی همچنان در تلاش هستند راه را برای سیطره کامل بر شهرهای بزرگ تکمیل کنند.  

از محور شمال شرق خبر می رسد درگیری ها میان نیروهای جدایی طلب و ارتش اوکراین در مناطق غربی و مرزی استان لوهانسک ادامه دارد؛ در حال حاضر حدود ۹۲ درصد از مساحت این استان از جمله مناطق کریمینا، اسواتووه، ریوکا و ... در کنترل جدایی طلبان است.  

در دونتسک هم درگیری ها بیشتر در مناطق غربی گزارش شده است و نیروهای ارتش اوکراین فقط ۲۰ درصد از خاک این استان در کنترل دارند و سایر نقاط از جمله گورلیوکا، دونتسک، پاولوپل در تسلط نیروهای جدایی طلب است.  

استان خارکیف در شمال شرق اوکراین هم یکی دیگر از مناطق به شمار می آید که شاهد بیشترین درگیری ها بوده و تلاش نیروهای ارتش روسیه برای ورود به مرکز استان نتیجه نداده و پشت دروازه های شهر خارکیف (محور شمالی) متوقف شده اند.  

براساس اطلاعات به دست آمده، ارتش روسیه در این محور (استان خارکیف) تغییر راهبرد داده و تلاش می‌کند همزمان در مناطق شرقی و غربی پیشروی کند و آرام آرام شهر خارکیف را به محاصره و سیطره دربیاورد و با این دستور کار، مناطق حومه از جمله استاری سالتیو هم پاکسازی خواهند شد.  

تاکنون حدود ۲۷ درصد از خاک استان خارکیف مانند شهرهای مهم واوچانسک، زولوچیو و ... از کنترل نیروهای اوکراینی خارج شده اند که البته این نقاط با کشور روسیه مرزهای مشترک دارند و البته همین موقعیت راه را برای تسلط مسکو بر این مناطق باز کزد.  

در استان سومی در شمال اوکراین هم درگیری ها در جریان است و بیشتر مناطق مرزی در کنترل نیروهای ارتش اوکراین نیست و به نیروهای ارتش روسیه افتاده است؛ در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از مساحت این استان در سیطره ارتش روسیه است.

در استان چرینگف در شمال اوکراین هم وضعیت میدانی مشابه استان سومی گزارش شده و درگیری ها به صورت پراکنده ادامه دارد؛ حدود ۳۵ درصد از مساحت این استان از جمله مناطق مرزی مشترک با روسیه و مناطق مرزی مشترک با استان سومی در کنترل نیروهای روسی است.  

وضعیت میدانی در پایتخت هم تغییر چندانی نکرده و ارتش روسیه پشت دروازه های شمالی همچنان متوقف است و تلاش می‌کند با دور زدن مناطق، شهر را محاصره کنند؛ حدود ۳۰ درصد از استان شامل مناطق شمالی و مرزی در کنترل نیروهای روسیه است.  

براساس آخرین اخبار به دست آمده، از شدت درگیری ها در استان ژیتومیر در شمال اوکراین تا حدود زیادی کاسته شده و آتش میان دو طرف تبادل نمی شود؛ تاکنون حدود ۷ درصد از مناطق این استان(اغلب نقاط مرزی با روسیه و پایتخت) به سیطره هرتش روسیه درآمده است.

از جنوب اوکراین خبر می رسد درگیری ها در استان زاپاروژه در جریان است و نیروهای ارتش روسیه با پیشروی در محورهای مرکزی و شمال درصدد هستند این استان را به استان دونتسک متصل و در نهایت به طور کامل به تسلط درآورند.  

تاکنون حدود ۷۵ درصد از مساحت استان شامل مناطق مرکزی و جنوبی به کنترل نیروهای روسی درآمده است؛ این استان از جنوب به دریای آزوف متصل می شود که همین مسئله اهمیتش را دو چندان کرده و از سویی دیگر با استان دونتسک مرزهای مشترک دارد و همین موقعیتش را خاص تر کرده است.  

در استان خرسون هم درگیری ها ادامه دارد و حدود ۸۰ درصد از خاک این استان شامل مناطق مرکزی، جنوبی، شمال شرقی و شمال غربی به کنترل نیروهای ارتش روسیه درآمده؛ این استان در شمال جزیره کریمه واقع شده و به همین دلیل از اهمیت بالایی برای مسکو برخوردار است.

به گزارش مشرق، در استان نیکلاف درگیری ها تا حدود زیادی متوقف شده و فقط مناطق جنوب شرقی که هم مرز با استان خرسون هستند به کنترل نیروهای ارتش روسیه درآمده اند که در مجموع معادل ۷ درصد از مساحت این استان است.

برچسب‌ها