کد خبر 1344611
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، نمی‌تواند با بستن دو تنگه منتهی به دریای سیاه، مانع از تردد کشتی‌های جنگی روسیه شود.

به گزارش مشرق، «مولود چاوش‌اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه با بسته شدن تنگه‌های بسفر و داردانل به درخواست اوکراین مخالفت کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، چاوش اوغلو در مصاحبه‌ای گفت ترکیه نمی‌تواند تنگه‌های منتهی به دریای سیاه را به‌منظور ممانعت از تردد کشتی‌های جنگی مسدود کند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «در مورد جنگی که ترکیه طرف درگیر نیست، اقداماتی وجود دارد که بتوان برای کشورهای طرف جنگ انجام داد».

او با اشاره به تردد کشتی‌های جنگی روسیه در این تنگه‌ها گفت: «اما اگر کشتی‌های متعلق به کشورهای مختلف قصد بازگشت به پایگاه‌های خود را داشته باشند، باید اجازه آن داده شود».

چاوش‌اوغلو متذکر شد، «روسیه بندهای مربوط به خود را در پیمان مونترو دارد و اگر کشتی متعلق به کشوری بخواهد به پایگاه خود برگردد، به آن اجازه داده می‌شود».

طبق پیمان «مونترو» که در سال ۱۹۳۶ امضا شده است، ترکیه کنترل دو تنگه راهبردی داردانل و بسفر را بر عهده دارد. در زمان صلح عبور کشتی‌های غیر نظامی از این تنگه‌ها آزاد است اما در صورت وقوع جنگ محدودیت‌هایی برای کشورهای غیر حوزه دریای سیاه و کالیبر تسلیحات نصب شده بر روی کشتی‌های جنگی خواستار عبور از این تنگه وجود خواهد داشت.

صبح امروز (جمعه) اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرد که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند.

وزارت خارجه ترکیه پیش از این گفته بود، «تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب، نقض توافقنامه مینسک و نقض وحدت و حاکمیت اوکراین است. ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب شرق اوکراین را رد می‌کنیم».

با این حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه گفت به گفت‌وگوهایش با همتای روس درباره اوکراین ادامه می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که مسکو و کی‌یف بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشینند.

منبع: فارس