کد خبر 1336980
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶

منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند، مسؤولان سعودی قصد دارند با اثبات اتهامات ظالمانه علیه ۱۱ جوان شیعه این کشور، حکم‌های سنگین علیه آن‌ها صادر کنند.

به گزارش مشرق از تارنمای العهد، منابع معارض در شبه جزیره عربستان خبر دادند، مسؤولان سعودی با طرح اتهام‌های تروریستی به ۱۱ نفر از ساکنان شهرک «ام الحمام» در قطیف عربستان، قصد دارند احکام سنگینی را علیه آن‌ها صادر کنند.

بر اساس اعلام این منابع معارض، هیچ مدرکی برای محکوم کردن این جوانان وجود ندارد، بلکه این کار تنها یک نمایش است و محاکمه‌ها صوری هستند و آن‌ها از داشتن وکیل محروم هستند و جزئیات از جلسات محاکمه آن‌ها نیز مشخص نیست.

منابع معارض گفتند، دو سناریو ممکن است برای این متهمان اتفاق بیافتد، یا اعدام یکی از زندانیان و صدور حکم‌های سنگین علیه ۱۰ نفر دیگر یا تلاش برای معامله در پرونده‌هایی که عربستان در تلاش است که آن را ببندد.

بر اساس این گزارش، دادستانی سعودی قصد دارد «علی العلوی» را اعدام و فیصل الکعیبی، أحمد الکعیبی، علی الکعیبی، محمد الکعیبی، علی العوامی، محمد الشبیب، جعفر المرهون، مرتضی المرهون، مجتبی المرهون و علی المرهون را به مدت‌های متفاوتی، زندانی کند.

منابع معارض تأکید کردند، این اقدام مسؤولان سعودی نشان دهنده عدم جدیت آن‌ها در آرام کردن وضعیت است؛ زیرا ریاض همیشه می‌خواهد ساکنان القطیف و الاحساء را هدف قرار دهد.

منابع حقوق بشری پیش‌تر اعلام کرده بودند که در حال حاضر ۴۰ نوجوان عربستانی در معرض مجازات اعدام قرار دارند.

عربستان سعودی در سال ۹۸، ۳۷ نفر از شهروندان شیعه این کشور را گردن زد و پس از آن سر یکی از آنها را به نمایش گذاشت.

منبع: ایرنا