کد خبر 1336609
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن) قوه مقننه در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره (۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ۷۳ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با کلیات این طرح مخالفت کردند.

بیشتر بخوانید:

ادامه بررسی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح کلیات این طرح بیان کرد: بر اساس این طرح بازنشستگان به جای جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان ۲۵ درصد و رزمندگان و آزادگان دارای دو سال و بیشتر سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا اسارت و همچنین همسر و فرزندان شهدا و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد از شمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مستثنا می شوند.

وی افزود: در قانون قبلی شاهد بودیم که جانبازان بالای ۵۰ درصد از این قانون مستثنا شده بودند در حالی که اکثر این قشر تحت مداوا یا درمان بوده و عملا امکان استفاده از خدمات آنها در دوران بازنشستگی وجود نداشت با این اصلاح از خدمات جانبازان بالای ۲۵ درصد در دوران بازنشستگی می توان استفاده کرد. همچنین در قانون قبلی رزمندگان و آزادگان دارای سه سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا  اسارت از قانون مستثنا شده بودند و به افرادی که دو سال در صحنه حضور داشتند توجه نشده بود.

انصاری گفت: این طرح با حضور همه بخش ها کارشناسی شده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش سقف وام بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۱

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که در مجلس قبل به تصویب رسید، فلسفه وجودی داشت اما از همان زمان استثنائاتی برای آن شروع شد. این که ما قانونی تصویب و بعد با بهانه های مختلف بخواهیم تبصره به قانون اضافه کنیم و بخواهیم قانون را از مسیر اصلی خارج کنیم، رسم شایسته ای نیست.

وی افزود: این طرح برای ایثارگران و خانواده جانبازان امتیازاتی قائل شده، آن ها به گردن همه ما حق دارند اما با این طرح چند درصد از خانواده ایثارگران از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

نماینده تربت جام در مجلس تصریح کرد: ما باید نیروهای جوان را به کار بگیریم، این طرح کارشناسی شده نیست و با تصویب  آن مشکلات حواشی زیادی بروز پیدا می کند، این طرح به اسم خانواده ایثارگر و به کام افراد دیگر است، خانواده شهدا و ایثارگران تاج سر ما هستند اما نباید اجازه دهیم که به اسم آن ها بروکرات های حرفه ای اداری در پست های خود بمانند، مسئولان مانند انرژی نباید از شکلی به شکل دیگر تبدیل شوند لذا این طرح باید کارشناسی و به کمیسیون ارجاع شود.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی بود تا گردش نخبگانی اتفاق بیافتد ما در کشور چند میلیون جوان داریم و هر ساله چند میلیون نخبه پرورش می دهیم. جوانانی که در حوزه های مختلف می توانند مدیریت کنند اما وقتی بخواهیم استثنائاتی برای این قانون قائل شویم یعنی راهی برای دور زدن قانون ایجاد می کنیم.

وی افزود: اصلاح این قانون شاید مشمول بازگشت ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدیر یا بازگشت آن ها به جایگاه شغلی شان باشد اما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه زمانی قرار است متخصصین و جوانان تحصیلکرده به کار گرفته شوند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه ما از ظرفیت جامعه ایثارگران بازنشسته در اندیشکده ها می توانیم استفاده کنیم، اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به دولت قبل وارد بود اینکه میانگین سنی وزرا و مدیران بالای ۵۵ سال بود بنابراین ما نباید این کار اشتباه را مجددا تکرار کنیم.

یوسفی تصریح کرد: جوانان نمی توانند پشت درهای بسته بمانند تا عده ای مدیر، فرماندار، استاندار و ... باقی بمانند. در شرایطی که ما نتوانستیم مشکل جانبازان مدافع حرم را حل کنیم یا آن ها در گرفتن یک دفترچه بیمه مشکلات دارند چطور با اصلاح قانون می توانند به چرخه مدیریتی نفوذ کرده و فرماندار یا استاندار شوند بنابراین ما باید اجازه دهیم که گردش نخبگانی در کشور اتفاق بیافتد.

منبع: فارس