کد خبر 1334058
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

یک رسانه آمریکایی نوشت که جمهوری آذربایجان ممکن است نیروی هوایی کوچک خود را با خرید جت‌های سبک آموزشی و جنگنده از کشورهای همسایه ترکیه و گرجستان گسترش دهد.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی روز دوشنبه نوشت که جمهوری آذربایجان ممکن است نیروی هوایی کوچک خود را در آینده با خریدهای مقرون به صرفه از کشورهای همسایه ترکیه و گرجستان گسترش دهد. به نوشته وبگاه «فوربس» ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر روابط نظامی خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند. صادرات تسلیحات ترکیه به باکو در ماه‌های منتهی به جنگ در قره‌باغ کوهستانی که در آن جمهوری آذربایجان ارمنستان را شکست داد، ۶ برابر شد. استفاده مؤثر باکو از هواپیماهای بدون سرنشین «بیرقدار»  ساخت ترکیه، توجه بسیاری از کشورها را به این پهپاد برانگیخت.

در ژوئن گذشته، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به «الهام علی اف»، همتای خود پیوست تا از شهر «شوشا» در قره باغ کوهستانی که جمهوری آذربایجان در جنگ به تصرف خود درآورده بود، بازدید کند. آنها متعهد شدند که همکاری نظامی گسترده بین دو کشور را افزایش دهد.

به نوشته این وبگاه، باکو ممکن است به دنبال هواپیماهای بیشتری برای نیروی هوایی کوچک خود باشد که در حال حاضر شامل ۱۲ فروند هواپیمای جنگنده «میگ-۲۹ فالکروم» ساخت روسیه و دوجین هواپیمای تهاجمی «سوخو-۲۵» است.

این کشور ممکن است به دنبال هواپیماهای اضافی، اما نه لزوماً جت‌های گران قیمت با کارایی بالا باشد. جمهوری آذربایجان می‌تواند هواپیماهای آموزشی بخرد که از آن‌ها به عنوان هواپیماهای تهاجمی سبک نیز استفاده شوند.

«اسماعیل دمیر» رئیس ریاست صنایع دفاع ترکیه در چهارم دسامبر گفت: «ما شاهد تحولات مهمی در مورد صادرات هواپیما به آذربایجان خواهیم بود.»

روز بعد از این سخنان، یک فروند جت «هورکوش» برای یک پرواز آزمایشی در جمهوری آذربایجان فرود آمد. این جنگنده آموزشی می‌تواند بمب‌های چند منظوره را حمل و مهمات میکرو هوشمند ساخت ترکیه را پرتاب کند.

جمهوری آذربایجان پیشتر علاقه خود را برای تقویت نیروی هوایی با جت‌های سبک نشان داده است. در فوریه ۲۰۲۰، علی‌اف اعلام کرد که کشورش جت‌های آموزشی پیشرفته «ام-۳۴۶» را از ایتالیا خریداری خواهد کرد که می‌توانند بمب های هوشمند و همه منظوره را به همراه موشک نیز حمل کنند.

شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه باکو ممکن است جنگنده «جی‌اف-۱۷ تاندر» را از پاکستان خریداری کند، وجود دارد.

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که جمهوری آذربایجان قصد خرید جنگنده  از پاکستان را دارد.  سرهنگ «مهمان نوروزوف»، وابسته نظامی سفارت جمهوری آذربایجان در اسلام آباد  علاقه باکو به خرید این جنگنده‌ها را تایید کرد.

به گفته نوروزوف، این موضوع مهم در دستور کار سفارت جمهوری آذربایجان بوده است. وابسته نظامی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو قصد دارد چند جنگنده جی اف-۱۷ بلاک را خریداری کند که اولین پرواز خود را در دسامبر ۲۰۱۹ در چین انجام داد. 

این در حالی است که در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر گذشته رسانه‌های اجتماعی ترکیه پر از شایعاتی مبنی بر این بودکه ترکیه قصد دارد ۵۰ فروند سوخو-۲۵ ساخته شده توسط جمهوری گرجستان را خریداری کند. گفته می‌شود که ترکیه ممکن است جنگنده‌های سوخو-۲۵ جدید ساخت گرجستان را با سیستم اویونیک و تسلیحات ساخت ترکیه تجهیز کند.

باکو قبلاً بسیاری از جنگنده‌های سوخو-۲۵ خود را در سال ۲۰۰۲ از گرجستان خریداری کرده بود. گرجستان برنامه های بلندپروازانه‌ای برای ساخت یک سوخو-۲۵ کاملا جدید بدون هیچ گونه قطعه روسی به نام «بورا» دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها