کد خبر 1320194
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲

طبق گزارش «الجزیره»، منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین روند این گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کردند اما مدعی شدند هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش مشرق، شبکه «الجزیره» به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. 

طبق این گزارش، منابع مذکور گفتند که «تعهدات هسته‌ای (ایران) در مسیر خوبی پیش می‌رود اما اختلاف بر سر رفع تحریم‌ها همچنان عمیق است».

بیشتر بخوانید:

باقری: مذاکرات چند روز اخیر مثبت بود

منابع مورد اشاره الجزیره در ادامه مدعی شدند «ما همچنان پایین‌تر از سطح کار لازم برای احیای توافق هسته‌ای هستیم.»

بر اساس این گزارش، آن‌ها افزودند: تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات غیرممکن است، اما ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران درباره مذاکراتی که از روز دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین بین ایران و گروه ۱+۴ درباره لغو تحریم ها آغاز شده، با بیان اینکه  تمرکز اصلی مذاکرات در دور هشتم بر لغو تحریم‌ها بود، اظهار داشت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی با طرف مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی هم با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و هم با طرف اروپایی برگزار شد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران خاطرنشان کرد: در موضوع راستی آزمایی نیز جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و جلسه جداگانه‌ای نیز با سه کشور اروپایی برگزار شد.

وی تصریح کرد در عرصه لغو تحریم‌ها هم مکاتباتی بین دو طرف انجام شد و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

باقری در پایان با بیان این که مذاکرات چند روز اخیر (دور هشتم) مثبت بوده، ابراز امیدواری کرد پس از بازگشت همکاران غربی و دیگران از تعطیلات سال نو میلادی به وین، کار جدی‌تر در موضوع لغو تحریم‌ها توسط طرف‌های مختلف مورد پیگیری قرار بگیرد. 

دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر شد.

دور فعلی مذاکرات وین به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی از ظهر امروز (پنجشنبه) به طور موقت متوقف شد و طبق گفته «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست وین، روز دوشنبه هفته آینده (۱۳ دی ماه) از سرگرفته می‌شود.

دور هشتم مذاکرات وین در حالی امروز به طور موقت به پایان می‌رسد که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه هم روز گذشته اعلام کرد که طرف‌های برجام از روند مثبت مذاکرات رضایت دارند.

منبع: فارس