کد خبر 1297730
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

این سخنان، فاجعه تمام عیار است و نه تنها آمریکا و غربگرایان را نمی رهاند، بلکه سرشکسته تر می کند؛ نخست این که این ادبیات، تاکید بر "بی اختیار بودن" دولت آمریکاست.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: غربگرایان، برای این که بار خیانت و عهدشکنی آمریکا در برجام را سبک کنند و ضمنا مطالبه تضمین از سوی ایران را مخدوش تمایند، ادعا می کنند دولت آمریکا نه از طرف دولت بعدی و نه کنگره، نمی تواند درباره لغو تحریم ها و عدم تکرار خروج از توافق "تضمین" بدهد. ضمنا می گویند برجام، معاهده نیست و به تایید کنگره نرسیده، بنابراین دولت آمریکا، تعهد قانونی نسبت به برجام ندارد(!)

این سخنان، فاجعه تمام عیار است و نه تنها آمریکا و غربگرایان را نمی رهاند، بلکه سرشکسته تر می کند؛ نخست این که این ادبیات، تاکید بر "بی اختیار بودن" دولت آمریکاست. به بیان دیگر، دولت آمریکا ناتوان از مذاکره یا انجام تعهد است؛ و بنابراین، مذاکره و توافق با آن، بیهوده بوده است.

دوم؛ برجام، سند ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و دولت ها از جمله آمریکا که پایه گذار شوراست قانونا ملزم به مراعات برجام هستند. برجام، صرفا توافق دو یا چند دولت محسوب نمی شود.

سوم؛ اگر قرار است با هر تغییر در کنگره یا کاخ سفید، مقامات آمریکایی، سردی و گرمی شان بشود، اصلا توافق و قول و قرار با دولت آمریکا چه معنا و ارزش و اعتباری دارد؟!

مفهوم دیگر ادعای غربگرایان این است که اعتماد به وعده های دولت آمریکا و بستن توافق برجام، از ابتدا اشتباه بوده است.

اگر دولت آمریکا نمی تواند تعهد (وعده) اش را تضمین کند، پس غربگرایان چرا اصرار دارند آمریکا را بدون این که برای لغو تحریم ها و عدم تکرار عهدشکنی تضمین و تعهد بدهد، به برجام برگردانند و دوباره  امکان دسترسی به مکانیسم ماشه (امکان بازگرداندن خودکار تحریم های شورای امنیت) را به او بدهند؟ وطن فروشی و خیانت از این روشن تر؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.