کد خبر 127983
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷

شايد اولين و ساده‌ترين دليل تعطيلي 17 كارخانه موليبدن گرانفروشي شركت ملي صنايع مس و به اصطلاح صرافي‌گري آن در بازار باشد اما نبايد از دلايل ديگر تعطيلي واحدهاي توليدي- صنعتي در كشور غافل شد.

به گزارش مشرق ؛به نقل از تهران امروز مسعود كلانتر مجد دبير انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان موليبدن با انتقاد از بي‌توجهي دولت به بخش توليد و صنعت كشور گفت: شايد اولين و ساده‌ترين دليل تعطيلي 17 كارخانه موليبدن گرانفروشي شركت ملي صنايع مس و به اصطلاح صرافي‌گري آن در بازار باشد اما نبايد از دلايل ديگر تعطيلي واحدهاي توليدي- صنعتي در كشور غافل شد.

وي با بيان اينكه شركت ملي صنايع مس مواد اوليه را با نرخ دلار بازار آزاد به فروش مي‌رساند گفت: بايد ديد كه نهادها و سازمان‌هايي نظير شركت ملي صنايع مس به فكر توليد و صنعت در كشور هستند يا اينكه در اين ميان به دنبال كسب سود بيشتر و صرافي‌گري مي‌گردند.

كلانتر مجد با اشاره به مشكلات كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي موليبدن گفت: در حالت عادي هم وضع واحدهاي توليدي ما پر ريسك‌ است و هر نوساني مي‌تواند اين صنعت را با مشكل مواجه كند.

در اين شرايط عملكردهايي كه اقتصاد كشور را دچار به‌هم‌ريختگي مي‌كنند مي‌تواند ريسك‌هاي بيشتر و خطرناك‌تري را به صنعت و توليد كشور تحميل كند.

دبير انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان موليبدن ادامه داد: در اين ميان نبايد از سهم اجراي نادرست هدفمندي يارانه‌ها غافل شد زير اجراي غيرمنطقي اين طرح باعث شد كه توليد و صنعت كشور زمينگير شود.

وي با اشاره به بدقولي دولت در خصوص حمايت از توليد و صنعت گفت: هدفمندي يارانه‌ها از سويي هزينه توليد را به‌طور سرسام‌آوري افزايش داد و از سوي ديگر افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي هزينه‌هاي سنگين‌تري را به فعالان حوزه توليد تحميل كرد.

كلانتر مجد ادامه داد: در واحدهاي توليدي ما از انرژي‌هاي فسيلي، برق و آب به صورت گسترده استفاده مي‌شود و گراني انرژي و عدم حمايت دولت از واحدهاي توليدي پيش از اين‌ها هم كل صنعت و توليد كشور را زمينگير كرده‌بود.

وي در نهايت از دولت خواست كه در سال حمايت از توليد ملي به فكر تمام واحدهاي صنعتي-‌توليدي باشد و از تعطيلي اين واحدها كه سهمي عمده در اقتصاد كشور دارند جلوگيري كند.